Ви тут:
Полтавщина Р Суспільство ТОП-новина 

Електронний квиток у Полтаві: коли можуть його запровадити

Про запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду у Полтаві говорять вже давно. Втім, і досі у громадському транспорті міста розплатитись за проїзд можна лише готівкою.

Приміром, Кременчук одним з перших в Україні ввів електронний розрахунок у тролейбусах. Механізм оплати передбачає, що пасажир, який користується послугами «Приват 24», має провести сканування QR-код стікеру, розміщеного в кількох місцях салонів тролейбусів. Після цього обрати спеціальний додаток “Приват 24”, через який проходитиме розрахунок за проїзд. Нещодавно стало відомо, що автоматизованою системою обліку оплати проїзду хочуть обладнати всі транспортні засоби незалежно від форм власності. 

З січня цього року за проїзд в автобусі можна сплатити банківською карткою і в Гадячі. Транспортний валідатор встановлений у міському автобусі. Розрахуватись за проїзд можна за допомогою банківської картки або смартфона.

За даними ПриватБанку, у період з 1 січня по 30 квітня 2019 року у Кременчуці через сканування QR-коду в додатку Приват24 купили 22 тисячі 642 квитки. А в Гадячі за аналогічний період оплатою через термінал карткою будь-якого банку чи пристроєм з NFC — 91 квиток.

Варто зазначити, що з 1 вересня у Лубнах заплановано впровадження автоматизованої системи обліку перевезення (оплати проїзду) окремих пільгових категорій громадян автомобільним транспортом.

Безготівкову оплату проїзду можна здійснювати трьома способами (на прикладі ПриватБанку):

1. Оплата через сканування Qr-коду в додатку Приват24;

2. Оплата через термінал карткою будь-якого банку;

3. Оплата пристроєм з NFC карткою будь-якого банку.

«ПриватБанк пропонує найвигідніші умови впровадження електронного квитка у міському транспорті, – запевняє речниця прес-служби ПриватБанку у Кіровоградській та Полтавській областях Анжела Дзінзюра. – Для перевізника встановлення електронної системи є вигідним та зовсім не затратним. Наприклад, QR-код ми самі безкоштовно генеруємо, роздруковуємо та  розміщуємо у транспорті. Щодо терміналу чи валідатору, він теж надається та встановлюється безкоштовно. Банк бере лише невеликий відсоток за обслуговування, але якщо брати досвід перевізника та комунальних власників у інших містах, то вони не відмовляються, бо це їм вигідно. Не потрібно боротися з корупцією, просто давайте створимо прозору систему оплат та контролю. Окрім пасажирів та водіїв, які вимушені шукати решту, відволікатися, електронні системи зручні і для міської влади. Можна безкоштовно отримувати аналітику про пасажиропотік чи статистичні дані про кількість людей, які розрахувалися, їхній соціальний статус – студент чи пенсіонер, навіть їхню стать. Таким чином перевізники не зможуть спекулювати на кількості пільговиків та вимагати матеріальної компенсації за них».

У Полтаві впроваджувати автоматизовану систему оплати проїзду розпочали у січні 2018 року. Тоді у КО «Інститут розвитку міста» розповіли про електронний квиток та алгоритм дії електронної системи оплати проїзду. У лютому конкурс на запровадження електронного квитка у Полтаві виграло підприємство «Укр-Спец-Софт» як єдине, хто подавав документи на конкурс. Вони пропонують кілька видів оплати послуг – транспортною карткою, готівкою, банківською карткою та смартфоном (з чіпом NFC).

У серпні того ж року виконком міськради затвердив рішення «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті м. Полтава». З грудня 2018 року у Полтаві прийнята Концепція впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті.

На початку 2019 року у Полтаві знову заговорили про електронний квиток. На думку заступника міського голови Олексія Чепурка, електронна оплата проїзду дасть можливість порахувати пасажиропотік, порахувати кількість пільговиків та завантаженість маршрутів у різну пору доби. Також слід поповнити парк комунального транспорту. Нагадаємо, 30 липня підприємство«Полтаваелектроавтотранс» і Європейський банк реконструкції та розвитку підписали угоду щодо надання кредиту у розмірі 10 мільйонів євро на придбання 40 нових тролейбусів модернізації тягових підстанцій.

Полтавець Віталій Шевченко говорить, що електронною системою оплатою проїзду користуватись зручно, пробував це в різних містах України.

«Не потрібно постійно шукати гроші і просити людей передавати водієві. А останній не відволікається від дороги. Наприклад, у Києві купляєш транспортну картку, поповнюєш її, підставляєш до валідатора у транспорті і все. Дуже зручно»

А от пенсіонерка Ганна Арнаутова до такого нововведення ставиться не дуже схвально.

«Не звикла я до усіх цих карток. Її можна загубити. Та й поповнювати ж її треба, а цьому ще вчитись. Грошима краще заплатити за проїзд, а кондуктор на руки дасть квиток. Так якось впевнено себе почуваєш»

«Ми пропонуємо е-квитки як альтернативу оплаті готівкою, а не єдиний можливий варіант оплати. Поки всі громадяни не перейдуть на картки, поки ходитиме готівка, у пасажирів повинен бути вибір: розрахуватися готівкою або через термінал у кондуктора чи в спеціально встановлених валідаторах. Якщо ми розраховуємося карткою в супермаркетах, то чому не можемо так само сплачувати за проїзд?» – додає Анжела Дзінзюра.

Зараз у Полтаві поступово працюють над впровадженням системи електронної оплати проїзду. Зокрема, прагнуть запровадити диференційований тариф. 

“У нас людина заходить у громадський транспорт, платить водієві або кондуктору і отримує паперовий квиток. Над впровадженням електронного квитка ми працюємо, рухаємось у цьому напрямку. Практично на кожному засіданні виконкому і сесії голосуємо за питання, які необхідні для запровадження цієї системи. Наступний наш крок — диференційований тариф. Наприклад, людина може зайти з готівкою, банківською карткою чи карткою полтавця. І залежно від того, яким чином людина буде розраховуватись, складатиметься і вартість проїзду. Ми йдемо за принципом Тернополя. Якщо ми приїжджаємо у Тернопіль і за готівку їдемо у громадському транспорті , то платимо, приміром, 7 грн. Якщо купляємо електронний квиток на 5,10 чи 20 поїздок, то менше сплачуємо за разовий проїзд. Якщо у нас є картка тернополянина, платимо ще менше. Але подібне рішення треба прийняти. У нас поки що політичної волі для цього не було. Я це пов’язую з парламентськими виборами. Поки що не зрозуміло, коли будуть місцеві вибори. А від цього залежить прийняття рішення і про електронну оплату проїзду зокрема”. – прокоментував Олексій Чепурко.

Тому для Полтави поки що питання запровадження автоматизованої системи оплати проїзду залишається відкритим.

Нагадаємо, у Полтаві працюють над розробкою інформаційної системи “Poltava Smart City”.