Право громадян на відпочинок

Відповідно до ст.  45 Контитуції України  кожен, хто працює, має право на відпочинок.

Час відпочинку – проміжок часу, протягом якого працівник згідно з законодавством та локальними нормативними актами вільний від виконання трудових обов’язків і який він має право використовувати на свій розсуд.

Це право забезпечується наданням днів щотижневого відпочинку, а також оплачуваної щорічної відпустки, встановленням скороченого робочого дня для окремих професій і виробництв, скороченої тривалості роботи у нічний час.

Час відпочинку передбачається також Кодексом законів про працю, а саме:

– перерва для відпочинку і харчування;

– вихідні дні;

– святкові і неробочі дні;

– відпустки (основні та додаткові).

 Статтею 66 КЗпП України передбачена перерва для відпочинку і харчування. Працівникам надається перерва для відпочинку і харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва не включається в робочий час. Перерва для відпочинку і харчування повинна надаватись, як правило, через чотири години після початку роботи.

Статтею 67 КЗпП України передбачені вихідні дні . При пятиденному робочому тижні працівникам надаються два вихідних дні на тиждень, а при шестиденному робочому тижні – один вихідний день. Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при пятиденному робочому тижні, якщо він не визначений законодавством, визначається графіком роботи підприємства, установи, організації, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації.

У випадку, коли святковий або неробочий день (стаття 73) збігається з вихідним днем, вихідний день переноситься на наступний після святкового або неробочого.

Стаття 71 КЗпп України передбачає заборону роботи у вихідні дні.

Залучення окремих працівників до роботи у ці дні допускається тільки з дозволу виборчого органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) підприємства, установи, організації і лише у виняткових випадках, що визначаються законодавством.

Залучення окремих працівників до роботи у вихідні дні допускається в таких виняткових випадках:

1) для відвернення або ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, виробничих аварій і негайного усунення їх наслідків;

2) для відвернення нещасних випадків, які ставлять або можуть поставити під загрозу життя чи нормальні життєві умови людей, загибелі або псування майна;

3) для виконання невідкладних, наперед непередбачених робіт, від негайного виконання яких залежить у дальшому нормальна робота підприємства, установи, організації в цілому або їх окремих підрозділів;

4) для виконання невідкладних вантажно- розвантажувальних робіт з метою запобігання або усунення простою рухомого складу чи скупчення вантажів у пунктах відправлення і призначення.  

Працівники також мають право на щорічні відпустки, умови, порядок і тривалість надання яких визначається Законом України «Про відпустки», КЗпП та іншими нормативно – правовими актами.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України «Про відпустки» право на відпустки мають громадяни України, які перебувають у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, виду діяльності та галузевої належності, а також працюють за трудовим договором у фізичної особи.

        Стаття 4 Закону України «Про відпустки» передбачає такі види відпусток:

1)    щорічні відпустки- основна відпустка, додаткова відпустка за роботу із шкідливими та важкими умовами праці, додаткова відпустка за особливий характер праці, інші додаткові відпустки передбачені законодавством ;

2)    додаткові відпустки у звязку з навчанням;

3)    творча відпустка;

4)    соціальні відпустки;

5)    відпустки без збереження заробітної плати.

       Відповідно до ст. 6 Закону України «Про відпустки» щорічна основна відпустка надається працівникам тривалістю не менш як 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік, який відлічується з дня укладення трудового договору.

        Згідно ч.5 ст. 10 Закону України «Про відпустки» право працівника на щорічні основну та додаткові відпустки повної тривалості у перший рік роботи настає після закінчення шести місяців безперервної роботи на даному підприємстві.

        Законодавством передбачено коло категорій працівників, яким щорічні відпустки за їх бажанням надаються  в зручний для них час, зокрема неповнолітнім, інвалідам, ветеранам праці. 

        За час відпустки за працівником зберігається місце роботи і середній заробіток (ст. 74 КЗпП України), що є найважливішою гарантією використання відпустки за призначенням, тобто для відпочинку. 

       

Головний державний інспектор праці

ТДІзПП у Полтавській області Лариса Братусь 

матеріал підготував/ла: Дмитро Кравченко

Читайте нас у Telegram

Приєднатися
Поділитись новиною:

Схожі новини: