Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Навчальні втрати в умовах війни: масштаби та шляхи подолання

Під час війни в пріоритеті для дітей та їхніх батьків безпека та психоемоційна стабільність, тому навчання часом відходить на другий план. Для підвищення якості освіти в умовах сьогодення школи мають зважати на ряд факторів. Пандемія, а потім війна, змусили школи змінити форму навчання, синхронізувати свою діяльність з постійними повітряними тривогами, підтримувати на належному рівні психоемоційний стан учасників освітнього процесу.

Результати загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти показали, що переважна більшість учнів, виконавши тести, змогли набрати лише до половини із максимально можливої кількості балів. Це дослідження проведене Державною службою якості освіти України для визначення та відстеження результатів навчання з української мови й математики учнів 6-х і 8-х класів.

Однією з причин таких результатів є прогалини в знаннях дітей через складні умови навчання. Тому серед освітян різних рівнів все частіше обговорюється проблема навчальних втрат. До них відноситься втрата знань і навичок учнів, академічний регрес через певні перерви в навчанні. Відмінності між фактичними результатами та очікуваними, які встановлюють державні стандарти називають навчальними прогалинами. Тож очевидно, що вчитель може мати справу як з навчальними прогалинами, так і навчальними втратами.

Зокрема, моніторингове дослідження показало, що частина учнів не впоралися з виконанням завдань з певних тем. Тому для успішного засвоєння учнями нового матеріалу, вчителі мають з’ясувати з яких вивчених тем учні мають прогалини. Для діагностики навчальних втрат проведення «директорських контрольних робіт» навряд чи буде доцільним.

На сьогодні одним з діагностичних інструментів є діагностичні тести, що розміщені на платформі Всеукраїнська школа онлайн (далі — ВШО). Зараз там можна знайти тести з української мови, математики, англійської мови, історії України, фізики, хімії, біології та географії для учнів різних класів.

Робота вчителів з подолання навчальних втрат — важливий компонент освітнього процесу в школах. З метою допомоги вчителям та учням наздогнати шкільну програму без перевтоми фахівцями управління Державної служби якості освіти у Полтавській області проведено серію семінарів-тренінгів «Інструменти виявлення та подолання навчальних втрат»

для освітян більшості територіальних громад Полтавської області. На сьогодні близько 400 педагогів взяли участь у навчанні та отримали можливість підвищити ефективність своєї діяльності.

На ВШО також розміщено тести для вторинної діагностики. Провівши тестування, вчитель зможе побачити ефективність проведеної роботи із надолуження навчальних втрат та зможе спланувати свою подальшу роботу з класом.

Довідково: Державна служба якості освіти України спільно із ініціативою «Збереження доступу до шкільної освіти» проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe)презентувала результати першого року загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану, що було проведене серед репрезентативної вибірки учнів 6-х і 8-х класів шляхом тестування з математики та української мови.

З матеріалами дослідження можна ознайомитися на сайті Державної служби якості освіти України або за посиланням.

Інформацію підготовлено управлінням Державної служби якості освіти у Полтавській області, 050 211 18 45, [email protected]

 

Перейти до вмісту