У Полтаві представили унікальний художній експонат
В рамках Днів європейської спадщини в Полтаві та напередодні дня художника Полтавський художній музей імені Миколи Ярошенка на своєму сайті віртуально представив унікальний музейний експонат – мініатюрний твір живопису невідомого італійського художника XVI століття «Поклоніння волхвів» (13,5х15,5 мармур, олія Інв.No Ж-336).
Картини-парагони – одне з рідкісних і надзвичайно цікавих надбань європейської культури. Походження їх пов’язане з Італією, точніше з Вероною, через яку пролягав шлях постачання країни чорним мармуром. Цей цінний мінерал використовували не тільки для будівельних та мистецьких цілей, але й для визначення проби благородних металів. Пробірний камінь, зазвичай у вигляді невеликої пластини, отримав назву парагон. Близько 1670 року венеціанський художник Якопо Бассано, інтуїтивно відчувши можливості виразного блискучого чорного тла, вперше використав камінь з Верони у якості основи для картин.
До живопису на парагоні зверталися й інші майстри венеціанської школи, зокрема, такі визначні, як Якопо Пальма-Молодший та Паоло Веронезе. Але справжніми віртуозами цього виду мистецтва стали веронські живописці – Паоло Фарінаті, Феліче Брузасорці, Санто Креара, Алессандро Туркі-Орбетто, Паскуалі Оттіно, Маркантоніо Бассетті та багато інших.
Мода на картини-парагони швидко завоювала різні регіони Італії. Їх замовляли аристократи – колекціонери унікальних творів мистецтва для домашніх каплиць, бібліотек і кабінетів. Їх писали для церков і монастирів, невеликі за розмірами вони чудово підходили для келій ченців. Головним чином на парагонах зображені біблійні сцени, образи святих, але трапляються серед них і портрети й міфологічні та історичні сцени.
Ці вишукані майже мініатюрні картини, виразність барв яких посилена незвичайним тлом кам’яної поверхні, майже повністю втрачають популярність після страшної епідемії чуми 1630 року, що огорнула в тому числі й Верону. Тож створено було картин-парагонів обмежену кількість.
До нашого часу їх дійшло ще менше. Адже тонкий шар мармуру, на якому вони написані дуже крихкий і навіть незначний удар призводить до його руйнування. Тим ціннішими є ці твори сьогодні. Має такий унікальний експонат у своєму зібранні і Полтавський художній музей (галерея мистецтв) імені Миколи Ярошенка. Картина-парагон «Поклоніння волхвів» зі сценою, що ілюструє євангельський сюжет надійшла ще до першої музейної колекції 1919 року. Вона вражає проникливістю образів, яскравістю, не потьмянілих від часу барв, внутрішньою динамікою, майстерністю світлотіньового моделювання. Притаманні картині риси вказують на її приналежність до епохи італійського бароко, засвідчують справжню майстерність автора, який навіть в невеликій за розмірами роботі – 13,5х15,5 см. – зміг передати атмосферу високої духовності.
Досліджуючи картину, реставратор музею Тарас Коркішко провів її порівняння з творами знаменитого італійського майстра Маркантоніо Бассетті (1586-1630) і зробив висновок, що вона могла бути написана одним із талановитих учнів цього майстра. Вивчення картини–парагону «Поклоніння волхвів» продовжується, проте навіть не атрибутований твір за своєю унікальністю посідає одне з вагомих місць серед найцінніших музейних експонатів, є справжньою перлиною колекції Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка.
Марія Бойко