Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Нові орієнтири інклюзивної освіти в умовах воєнного стану: роз`яснення Полтавської академії неперервної освіти

Полтавська академія неперервної освіти ім. М.В. Остроградського 30 серпня 2022 року для  директорів ІРЦ області, працівників віддлів (управлінь) освіти, які відповідають за впровадження інклюзивного навчання, провела інструктивно-методичну нараду «Реорієнтація інклюзивної освіти в умовах воєнного стану».

Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри педагогічної майстерності та інклюзивної освіти академії Ірина Калініченко  надала на допомогу  педагогам стислий виклад положень постанов Кабміну України: № 493 від 29.04.2022 р. «Про внесення змін до положення про ІРЦ»  та № 483 від 26.04.2022 р. «Про внесення змін до порядку організації інклюзивного навчання у ЗДО, ЗСО». Також учасники заходу розглянули  зміст листів МОН: № 1/6435-22 від 15.06.2022 р.  «Щодо забезпечення освіти осіб з ООП» та № 1/9540-22 від 19.08.2022 р.  «Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти». Ці листи і постанови стосуються змін у діяльності ІРЦ та організації інклюзивного навчання в закладах освіти України у період воєнного стану.

Зокрема, серед змін у діяльності інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) і їхніх завдань на час війни експертка виокремила такі: проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами (ООП), які вимушені змінити місце свого проживання/перебування; надання інформації батькам особи з ООП, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, де можна продовжити здобуття освіти; надання корекційно-розвиткових послуг для дітей з ООП, які перебувають на інклюзивному навчанні, та внутрішньо переміщеним особам з ООП; надання фахівцями  ІРЦ  рекомендацій педагогам закладів освіти щодо підтримки під час освітнього процесу дітей, які зазнали психологічного  травмування.

І. Калініченко зауважила, що вчителі різних фахів не зобов’язані бути для дітей, зазнали психологічного  травмування,  практичними психологами, не повинні глибоко розумітися на механізмах виникнення  і  способах реагування на психологічну травму. Натомість можуть розпізнати таку дитину і спільно з фахівцями ІРЦ створити для неї команду психолого-педагогічного супроводу й надати підтримку І-го рівня  у межах закладу освіти. 

Також зазначалося, що на період воєнного стану батьки можуть надавати копії документів до ІРЦ або надавати документи з використанням мобільного додатка «Дія».

Водночас, освітян закладів загальної середньої і дошкільної освіти очікують такі зміни у порядку організації інклюзивної освіти  на період воєнного стану: у час воєнного стану норми щодо граничної кількості дітей з ООП  в інклюзивних групах і класах не застосовуються (тепер може бути більше ніж 3 дитини в класі або групі); заклади освіти не можуть відмовити в організації інклюзивного навчання дитини\учня з ООП та створенні інклюзивних класів\груп; для організації інклюзивного навчання дітей\учнів з ООП  (зокрема з кола вимушених переселенців) у заклад освіти можна подавати копії документа, що посвідчує особу, в разі наявності висновку ІРЦ; починаючи з ІІ-го рівня підтримки, який організований у закладах освіти для дітей з ООП, обов’язковими є залучення і оплата послуги асистента вчителя. Роль асистента вчителя при організації освітнього процесу дистанційно є надзвичайно важливою і необхідною для підтримки дитини, тому неприпустимо примусово звільняти асистентів учителя або вихователя та скорочувати їхні посади.

Директор академії Віталій Зелюк підкреслив, що, відповідно до листа № 1/9540-22 від 19.08.2022 р.  «Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти», асистент дитини\учня допускається до участі в освітньому процесі до виконання його функцій винятково за умови проходження спеціальної підготовки, що підтверджується встановленим документом. Базову соціальну послугу супроводу дитини під час інклюзивного навчання має виконувати спеціальний працівник, але на період воєнного стану  асистентом учня дитини можуть бути батьки або уповноважені ними особи, які пройшли відповідну підготовку. Така підготовка буде здійснюватися із січня 2023 року в Полтавській академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського. Натепер в академії триває підготовка програми «Спеціальна підготовка асистента учня\дитини».

Перейти до вмісту