Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

У Полтаві вшанували жертв Голокосту під гаслом «Ми пам’ятаємо! Більше ніколи!»

У Полтаві вшанували жертв Голокосту під гаслом «Ми пам’ятаємо! Більше ніколи!»

27 січня Центр культури та дозвілля спільно з благодійною організацією «Полтавський єврейський фонд Хесед Нефеш» вшанували пам’ять жертв голокосту в парку Незалежності.

Чи можна зрозуміти масове винищення одного народу іншими? Чи можна пробачити смерть безневинної людини? Цього дня, як і кожного, власне, весь цивілізований світ говорить: «Ми пам’ятаємо всіх загиблих і закатованих! Більше ніколи!» Приєднуйтесь! Не мовчіть!

Власні «Бабині яри» існували у кожному українському регіоні. І Полтавщина тут не виняток.

Детальну інформацію про трагедію Голокосту з виставкою тематичної літератури презентували сьогодні в Полтавській обласній універсальній науковій бібліотеці. Жертвами стали близько шести мільйонів євреїв. В Україні було розстріляно понад півтора мільйона людей, але й до сьогодні дослідники не мають точних даних щодо справжньої кількості знищених нацистами євреїв та ромів.

У 1945 році радянською армією були звільнені в’язні нацистського табору смерті Аушвіц, що був розташований на теренах Східної Польщі у містечку Освенцім. Для майже мільйона євреїв з окупованих нацистами європейських країн Аушвіц став місцем невимовної трагедії, жахливої смерті. Це назва і місце стали символами Голокосту в Європі.

В листопаді 2005 року ООН у своїй резолюції оголосила 27 січня Міжнародним днем пам’яті жертв Голокосту. Багато країн, у тому числі й Україна, підтримали це рішення. В Україні та за її межами символом нелюдських страждань, траурним місцем, де відбулися масові розстріли жертв (переважно єврейської національності) вважається Бабин Яр. Бабин Яр став символом Голокосту на тодішніх радянських землях та в цілому в Східній Європі. З набуттям незалежності щороку, особливо на круглі дати, ці дні відзначаються на державному рівні, в них згадують єврейські та не єврейські жертви Бабиного Яру. Розстріли людей тут тривали з вересня 1941 року до листопада 1943 року.

Пам’ять про трагедію Голокосту – не ритуальна декларація, не туманна історія минулого, а жива матерія, яка пульсує в серцях українців та України. Чверть усіх жертв Голокосту народилися, виросли, любили та вважали Україну своєю Батьківщиною і з цим почуттям згоріли в горнилі минулої світової війни. Чи не тому Україна – одна із лідерів світу за кількістю праведників миру, які з ризиком для власного життя та життя близьких рятували єврейських братів та сестер.

Сектор періодичних видань відділу обслуговування користувачів ПОУНБ також приєднується до вшанування цієї скорботної дати і пропонує ознайомитися з книжковою виставкою «Трагедія, історія, пам’ять», на якій представлені книги та журнально-газетні статті про трагедію єврейського народу.

На особливу увагу заслуговує енциклопедія «Холокост». Вона висвітлює читачеві один із страшних періодів 2-ї світової війни 1939-1945 рр. – історію масового знищення євреїв, ромів.
Метою статті Віталія Воробйова «Голокост на території України: погляд із сьогодення» є спроба розкрити сутність Голокосту як державної політики гітлерівської Німеччини, його наслідки в історії людства та факти прояву в роки Другої світової війни, провести паралелі між поглядами на Голокост у 40-х роках минулого століття і сьогодні, а також осмислити уроки цієї трагедії.

В книзі «Масові розстріли (Голокост від Балтійського до Чорного моря, 1941-1944) йдеться про напад Німецького Рейха разом зі своїми союзниками на Радянський Союз у червні 1941р. У цій війні на винищення загинули 14 мільйонів цивільних осіб, серед яких було понад 2 мільйони євреїв. Більшість євреїв стали жертвами масових розстрілів або задихнулися в так званих газвагенах (душогубках). Також загинули близько 30 тисяч ромів і 17 тисяч пацієнтів психіатричних лікарень. Масштабні вбивства чинили мобільні розстрільні підрозділи поліції безпеки та служби безпеки СС, формування поліції охорони порядку, армії, військ СС, а також місцеві помічники.

Марія Бойко

Фото – Ігор Лотиш

Система Orphus Поделиться на fb