“Стратегічний розвиток освіти”: у чотирьох громадах Полтавщини впроваджують освітній проєкт швейцарського уряду
“Стратегічний розвиток освіти”: у чотирьох громадах Полтавщини впроваджують освітній проєкт швейцарського уряду
9 грудня відбулася зустріч та обговорення програми “Стратегічний розвиток освіти в Полтавській області”. Під час зустрічі представили проєкт DECIDE, розповіли про його впровадження на Полтавщині, а також спаланували стратегії розвитку освіти.
За словами голови ГО DOCCU Наталії Протасової, проєкт DECIDE спрямований на впровадження двох основних реформ – освіти та децентралізації.
“Ми працюємо, щоб розвивати якісну освіту як в регіонах, так і громадах України. Упродовж останнього року ми співпрацювали з Полтавською облдержадміністрацією. Найближчими місяцями завершиться робота над стратегією розвитку освіти Полтавської області та електронною картою закладів освіти. Ми сподіваємося, що наша співпраця стане ефективним кроком до розбудови освіти”, – зауважила Наталія Протасова.
“Дійсно ми відчуваємо необхідність у підтримці освітніх закладів Полтавської області. Зважаючи на децентралізацію, це фактично самостійні суб’єкти і економічно, і соціально, але виникають проблемні питання та необхідна експертна думка, допомога в стратегічному плануванні. Освітня галузь і цей проєкт буде підтриманий з боку депутатського корпусу і з боку громад, які братимуть участь у ньому”, – зауважив перший заступник голови Полтавської обласної ради Олександр Лемешко.
Проєкт DECIDE – “Децентралізація для розвитку демократичної освіти” – це проєкт швейцарського уряду, який реалізовують в Україні. Перша його фаза реалізується з 2020 по 2025 рік.
“Перспективи нашої праці потужні й довгострокові. Наш проєкт реалізовується двома організаціями – DOCCU та Цюріхський педагогічний університет. У цілому ми почали працювати з чотирма регіонами, серед яких Полтавська область, Луганська, Одеська та Івано-Франківська. У кожній області відібрані громади-партнери. Ми працюємо з громадами, бо функція управління освітою є новою. Також допомагаємо їм розвивати свої здібності й створювати ефективну систему управління освітою. У цілому наш проєкт складається з двох основних компонентів: на національному рівні – це законодавство, підтримка реформи освітньої статистики, дослідження, які впливають на хід реформ. Також ми підтримуємо реформу харчування, це важливий напрям, започаткований Офісом Першої леді. Другий компонент проєкту – це співпраця з громадами. У цілому на рівні громад ми розробляємо стратегії розвитку освіти. У нас утворені робочі групи, зокрема й з Полтавською облдержадміністрацією. Створена група вже напрацювала систему індикаторів оцінки стратегічних документів і зараз ми рухаємося до стратегічних цілей”, – розповіла менеджерка проєкту DECIDE, заступниця голова ГО DOCCU Валентина Полторак.
Наразі на національному рівні будується система AIKOM, у якій зображатиметься система напрацьованих критеріїв та індикаторів. Для кожного рівня буде свій кабінет, де можна буде переглянути інформацію про кількість учнів та навчальні заклади освіти Полтавської області, кількість вчителів, їх вік, матеріально-технічний стан навчальних закладів. Ці критерії допоможуть розбудовувати освіту на рівні регіону.
Громадами партнерами проєкту DECIDE у Полтавській області є Решетилівська, Білоцерківська, Мачухівська та Терешківська.
“Надзвичайно важливим напрямом впровадження проєкту на регіональному рівні є експертна підтримка в модернізації стратегії управління освітою. Власне робочою групою у складі 15 осіб напрацьовано індикатори та показники розвитку освіти, підготовано аналітичну довідку про стан освіти у Полтавській області. Наступний напрям – це експертна на консультативна підтримка регіону територіальних громад. Голови громад та управлінці освіти Полтавської області є активними учасниками заходів у межах національної консультативно-дорадчої компанії “Освіта в нових громадах від А до Я”. Також здійснено конкурсний відбір громад партнерів та обрано серед 19 громад лише 4: Решетилівську, Білоцерківську, Мачухівську та Терешківську. Наразі з громадами партнерами працюємо над створенням піклувальних рад в закладах освіти”, – розповів регіональний координатор Проєкту DECIDE Віталій Зелюк.
Піклувальна рада – це незалежний, колегіальний орган, якому можна довірити розвиток освіти. Основна місія піклувальної ради – моніторити виконання розробленої стратегії в навчальних закладах, спілкуватися з учасниками освітнього процесу.
За словами Віталія Зелюка, у 2022 році територіальні громади-партнери отримають відповідні гранти від проєкту у розмірі 550 тисяч гривень.
Також на зустрічі представили електронну карту закладів освіти Полтавської області.
“Проєкт запросив мою команду для розробки карти закладів освіти Полтавської області. Ми допомагаємо цифровізувати різні галузі, зокрема й освіти”, – розповів голова ГО “Товариство дослідників України” Павло Остапенко.
На карті зібрана інформація про заклади освіти Полтавської області різних типів.