Ви тут:
Полтавщина Прес-релізи Суспільство 

Гастрономічне святкування або як відшкодувати шкоду у разі отруєння у закладах громадського харчування

Гастрономічне святкування або як відшкодувати шкоду у разі отруєння у закладах громадського харчування

Вже зовсім скоро новорічні свята і кожен з нас в очікування свята купляє подарунки, планує новорічне меню, вибирає новорічний образ, а ще готується до новорічних корпоративів. Для того, щоб зробити новорічне свято незабутнім досить часто ми зупиняємося на організації свого дозвілля у закладах громадського харчування, адже це економить наш час на приготування їжі, пошуку розваг. Проте іноді може трапитися так, що замість феєричного святкування ми отримуємо даремно витрачені кошти, зіпсований настрій, а до цього всього ще й розлади здоров’я у вигляді харчових отруєнь.

Як діяти у випадках харчових отруєнь у закладах громадського харчування, як довести провину закладу та як домогтися компенсації витрат на лікування, про це інформують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», заклад громадського харчування – ресторан, бар, кафе, їдальня, закусочна, піцерія, кулінарія, кіоск чи інший заклад незалежно від територіальних ознак (місця) провадження господарської діяльності з громадського харчування та ступеня доступності харчування будь-яким особам. Правилами роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затвердженими наказом Міністерства економіки з питань європейської інтеграції України 24.07.2002 р. N 219 визначено, що заклад ресторанного господарства – організаційно-структурна одиниця у сфері ресторанного господарства, яка здійснює виробничо-торговельну діяльність: виробляє і (або) доготовляє, продає і організовує споживання продукції власного виробництва і закупних товарів, може організовувати дозвілля споживачів.

Вищезазначеними правилами передбачено, що заклади (підприємства) ресторанного господарства поділяються за типами: фабрики-кухні, фабрики заготівельні, ресторани, бари, кафе, їдальні, закусочні, буфети, магазини кулінарних виробів, кафетерії, а ресторани та бари – також на класи (перший, вищий, люкс).

Суб’єкти господарської діяльності при виготовленні продукції власного виробництва повинні додержуватися технологічних режимів виробництва продукції (сумісність продуктів, їх взаємозамінність, режим кулінарного оброблення сировини тощо), визначених збірниками рецептур страв, кулінарних, борошняних кондитерських і булочних виробів.

Якщо продукція може завдати шкоди життю або здоров’ю споживача, суб’єкт господарської діяльності зобов’язаний негайно припинити її продаж і виробництво до усунення причин, які можуть зашкодити.

У разі коли причини, які можуть зашкодити, неможливо усунути, суб’єкт господарської діяльності зобов’язаний вилучити з обігу неякісну та небезпечну продукцію, відкликати її від споживачів.

Виробник зобов’язаний відшкодувати в повному обсязі завдані споживачам збитки, пов’язані з відкликанням продукції.

Як відвідувачі закладів громадського харчування Ви маєте право ознайомитися з меню, прейскурантами алкогольних і безалкогольних напоїв, кондитерських і тютюнових виробів, фруктів, додаткових послуг, що надаються, до початку обслуговування; перевірити об’єм, вагу та ціну продукції, що підлягає продажу (послуги, що надається), відповідність її якості вимогам нормативно-правових актів.

У разі виявленні недоліків у якості продукції та наданні послуг, недоважування або обрахунку суб’єкти господарської діяльності на вибір споживача зобов’язані: безкоштовно усунути виявлені недоліки; зменшити розмір оплати за продукцію або послугу; замінити на аналогічну продукцію належної якості або вдруге надати послугу; повністю відшкодувати витрати споживача, пов’язані з придбанням неякісної продукції або наданої послуги.

Коли заклад не може виконати замовлення споживача, він зобов’язаний повідомити про це замовника не пізніше ніж за п’ять днів.

Як довести факт харчового отруєння в закладі громадського харчування?

Під харчовими отруєннями (інтоксикаціями) слід розуміти гострі захворювання, що виникають внаслідок вживання їжі, що містить отруйні для організму речовини мікробної і немікробної природи. Ознаки харчового отруєння можуть бути найрізноманітнішими — від коліків та діареї до ниркової недостатності та розладу діяльності центральної нервової системи, окрім того, симптоми напряму пов’язані із видом інтоксикації. Симптоми харчового отруєння як правило проявляються через 1-2 години після споживання неякісного продукту або отруйної речовини, але, також, можуть бути помітними лише через добу після потрапляння токсину або збудника у організм.

Першочергово слід довести, що Ви отруїлися саме в цьому закладі громадського харчування. Такими доказами можуть бути чек закладу громадського харчування. Якщо ж оплату Ви чек залишили у закладі, втратили або викинули, тоді необхідно заручитися підтримкою свідків, які підтвердять, що Ви вживали страви саме у цьому закладі або відео з камер спостереження, що підтверджує факт перебування саме у даному закладі.

Якщо ж Ви розраховувалися банківською картою, то Вам необхідно взяти виписку з банку.

Обов’язковим кроком є засвідчення факту отруєння. Для цього слід звернутися до лікарняного закладу або викликати «швидку», повідомивши лікаря про місце та час вживання страви, якою ви, вірогідно, отруїлися. При цьому слід розповісти не лише про симптоми захворювання, але і про обставини отруєння задля того, щоб був задокументований причинно-наслідковий зв’язок між вживанням страви і наслідками.

Потрібно також отримати медичну документацію, яка підтвердить факт харчового отруєння. Підтвердження факту отруєння має бути довідка від лікаря (висновок). Якщо ж отруєння було серйозним, і ви викликали швидку допомогу, то доказом буде медична виписка.

Також необхідно зберігати усі квитанції про придбання призначених ліків для того, щоб були докази та підтвердження завданої для здоров’я шкоди.

Куди звертатися за відшкодуванням?

Як правило, кожен заклад дорожить своєю репутацією, тому зацікавленні у вирішенні спорів мирним шляхом. Насамперед доцільно звернутися до власника закладу, щоб вирішити конфлікт. Для цього слід у письмовій формі написати заяву на ім’я керівника, вказавши назву і юридичну адресу закладу. У заяві необхідно вказати дату, час відвідування закладу; страви, які були вами замовлені; які наслідки для здоров’я ви отримали; докази (чек, висновок лікаря); загальну суму компенсації. У заяві можна вказати, що у разі незадоволення Вашого прохання Ви змушені будете звернутися до суду. Заяву можна вручити особисто, але при цьому важливо, щоб представник закладу поставив вхідний номер, підпис і дату отримання заяви. Або ж, як альтернативний варіант, заяву відправити цінним листом з описом вкладення і повідомленням про вручення.

У разі коли таке звернення не дало результатів, можна також звернутися до органу державного санітарно-епідеміологічного нагляду (Держспоживслужби), який уповноважений проводити санітарно-епідеміологічні розслідування для виявлення причин та умов, що призводять до виникнення та поширення інфекційних хвороб, зокрема й через харчові продукти, групові та індивідуальні.

Якщо ж попередні способи звернень не дали відповідного результату, тоді залишився останній етап відновлення порушених прав – звернення до суду з метою відшкодування шкоди, заподіяної порушенням прав споживача, що призвело до втрати здоров’я. Крім відшкодування витрат саме на лікування, можна також вимагати відшкодування Вам моральної шкоди.

Позови про захист прав споживачів можуть пред’являтися за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача або за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

ВАРТО ЗНАТИ! Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.

ВАЖЛИВО! Порушення санітарних норм тягне за собою накладення штрафу на громадян від 17 грн. до 204 грн. і на посадових осіб від 102 грн. до 425 грн.

Законодавство України також передбачає кримінальну відповідальність за порушення санітарних норм щодо запобігання інфекційним захворюванням та масовим отруєнням.

Так, статтею 325 Кримінального кодексу України передбачено, що порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань: карається штрафом від 17 000 грн. до 51 000 грн. або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років. Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки: караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років.

Нагадуємо, що отримати кваліфіковану правову допомогу Ви можете звернувшись до фахівців системи безоплатної правової допомого Полтавської області.

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська, 37/40, тел. (0532) 56-26-66.

Отримати фахову правову допомогу громадяни можуть звернувшись до відповідних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Полтавський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. Європейська, 37/40, тел. (0532) 56-02-88.

Кременчуцький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги знаходиться за адресою: м. Кременчук, вул. Небесної сотні, 54, тел. (0536) 75- 75- 20.

Лубенський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги знаходиться за адресою: м. Лубни, вул. Монастирська 17, тел. (05361) 77-479, 095 253 66 14.

Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.

Система Orphus