Ви тут:
Комуналка Споживач Суспільство 

Що робити, якщо облгази завищують обсяги споживання газу: поради споживачам

Що робити, якщо облгази завищують обсяги споживання газу: поради споживачам

До консультаційного центру для населення “ГазПравда” почали надходити масові звернення про штучне завищення облгазами обсягів спожитого домогосподарствами газу за звітні періоди.

Облгази виставляють споживачам інші показники, значно вищі, ніж споживачі фіксують в особистих кабінетах. Також облгази відмовляються змінювати показники лічильників, мотивуючи це тим, що споживачі невчасно надали відповідну інформацію – тобто, пізніше 6 числа календарного місяця, що настає за розрахунковим, повідомляє “ГазПравда”.

“Одна із ймовірних причин подібних дій облгазів – це штучне завищення фактичного споживання газу домогосподарствами у поточному газовому році для отримання надприбутків при нарахуванні плати за доставку/розподіл блакитного палива у 2022 році. Адже саме на підставі фактично спожитого газу за період із 1 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року облгаз буде здійснювати розрахунок щомісячної плати за доставку/розподіл газу кожному домогосподарству вже з січня 2022 року і впродовж усього 2022 року”, – йдеться у поясненні консультаційного центру. 

Відповідно до Кодексу газорозподільних мереж визначено алгоритм розрахунку щомісячної плати за доставку/розподіл газу побутовим споживачам:

1) розрахунки споживача за послугу розподілу природного газу, здійснюються виходячи з величини річної замовленої потужності об’єкта споживача та оплачуються споживачем рівномірними частками протягом календарного року;

2) місячна вартість послуги доставки /розподілу природного газу визначається як добуток 1/12 річної замовленої потужності об’єкта споживача на тариф, встановлений НКРЕКП для відповідного облгазу із розрахунку місячної вартості одного кубічного метра замовленої потужності;

3) річна замовлена потужність об’єкта споживача на розрахунковий календарний рік визначається облгазом виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об’єктом за газовий рік, що передував розрахунковому календарному року.

“Виходячи з вище наведених норм Кодексу, зазначені дії облгазів призводять до збільшення фактичних обсягів споживання газу споживачами та – плати за доставку газу у 2022 році”, – йдеться у повідомленні. 

Читайте також: “Полтавагаз збут” відновлює постачання природного газу населення за річною ціною

Що робити споживачам, якщо облгаз завищують обсяги споживання газу?

Перший крок – варто звернутись до свого облгазу із офіційним письмовим зверненням та вимогою надати роз’яснення, чому передані вами показники лічильника зафіксовано неправильно і звідки взялася зазначена у рахунках сума.

Також, якщо є зафіксовані показники лічильника, які вчасно були передані облгазу (фото або скріни з особистого кабінету чи чатботу), то можна вимагати провести коригування показників в особистому кабінеті або вимагати здійснити контрольне зняття показників лічильника, та передати показники лічильника постачальнику газу з урахуванням коригувань.

Облгаз має право здійснювати контрольні зняття показів лічильника природного газу споживача та зобов’язаний робити це не рідше одного разу на шість місяців (з урахуванням встановленого строку для контрольного огляду вузла обліку). Він також повинен формувати об’єм розподілу і споживання природного газу по об’єкту споживача за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань.

Якщо облгаз відмовиться від коригування показників або проведення контрольного зняття показників лічильника, тоді із питанням правомірності його дій варто звертатися уже до НКРЕКП, виклавши всі обставини справи, надавши відповідь Оператора ГРМ та докази своєчасного передавання показників лічильника (якщо такі існують).

Зважаючи на той факт, що такі ситуації щодо неправильних показників газу мають місце в різних регіонах країни, у консультаційному центрі “ГазПравда” рекомендують звертатися до НКРЕКП не просто із скаргою про порушення облгазів, але і вимагати провести їх перевірку Регулятором на предмет дотримання ліцензійних умов.

Контакти НКРЕКП можна знайти за посиланням.

Також передаючи показники лічильника, споживачам радять фіксувати це на фото чи відео, робити скріни в особистому кабінеті чи чат-боті;

Покази лічильника потрібно передавати протягом п’яти календарних днів (до 5 числа включно) місяця, наступного за звітним (Кодекс газорозподільних систем). Якщо за підсумками наступного місяця споживач своєчасно надасть показання лічильника газу, формування об’єму розподілу та споживання природного газу за період зазначеного місяця здійснюється з урахуванням наданих показань.

Читайте також: З 1 жовтня полтавці мають передати показники лічильника за газ

У разі неотримання до 6 числа місяця, що настає за розрахунковим, показань лічильника та за умови, що лічильник газу не оснащений засобами дистанційної передачі даних, фактичний об’єм використаного природного газу за розрахунковий період облгаз визначає самостійно на рівні планового місячного об’єму споживання на відповідний період, що розраховується, виходячи з групи споживання споживача та його середньорічного об’єму споживання природного газу за останні 12 календарних місяців.

Система Orphus