Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Інформатизація освіти під впливом пандемії назавжди змінила український освітній ландшафт, – Віталій Зелюк

Інформатизація освіти під впливом пандемії назавжди змінила український освітній ландшафт, – Віталій Зелюк

У день початку нового навчального року директор Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти  ім. М. В. Остроградського Віталій Зелюк розповів про  досвід ПОІППО зі створення освітньо-методичного середовища для взаємодії з учителями області в цифровому форматі.

 

Якою має бути педагогіка, якщо світ і технології настільки стрімко змінюються, що трансформуються всі способи діяльності людини, і вона впродовж життя має перенавчатися декілька разів?

Цифрова трансформація суспільства – це  сучасний цивілізаційний етап розвитку людства, неперервний процес інформатизації усіх сфер суспільно-економічного життя сучасного світу. В сучасному світі технології змінюються дуже стрімко, це так званий «ефект вихору». І Україна – не виняток.

Звісно, функціонування в Україні інформаційного суспільства актуалізує необхідність переосмислення нашою педагогічною наукою сутності, змісту і завдань освіти. Вважаю, що для освітян викликами інформаційного суспільства є технології та сучасні освітні практики, які  вони мають застосовувати в освіті: здійснення освіти без педагога за принципом «тільки ти і комп’ютер», заміна традиційних закладів освіти на відкриті віртуальні, у яких навчання ґрунтуватиметься на хмарних сервісах, SMART-технологіях тощо.

У лексикон здобувачів освіти, зокрема школярів,  уже входять і повинні входити такі та інші категорії, як  технологія Блокчейн, BYOD-підхід («принеси власний пристрій і приєднуйся до освітнього процесу»). А ще –  Інтернет людей; Інтернет речей (Іnternet of things, IoT); Інтернет усього (Internet of everythings, IOE); Інтернет Великих Даних (Big Data), штучний інтелект (Artificial intelligence), робототехніка й навчання машин (Robotertechnik) та доповнена реальність (Augmented reality). Ці поняття описують портрет індустрії та суспільства 4.0.

Однак нині вже  активно говорять про компоненти суперінтелектуального суспільства  5.0; (Super Smart Society або Society 5.0). Це соціально-економічна культурна система, заснована на передових цифрових технологіях, яка забезпечує розвиток науки і технологій для добробуту суспільства.

Україні потрібно працювати над підготовкою вчителів, налагодженням системи дистанційної освіти, покращувати покриття Інтернетом та забезпеченість гаджетами, а також підтримувати стартапи, які створюють якісний освітній контент та інструменти.

Наведу цікаву  думку доктора технічних наук, професора, академіка НАПНУ, директора Інституту трансформаційних технологій і засобів навчання НАПНУ  Валерія Бикова, який вважає, що в закладах освіти не доцільно створювати потужні комп’ютерні бази, які швидко старіють і є дороговартісними, натомість варто користуватися послугами ІКТ-аутсорсерів – мереж постачальників ІКТ-послуг.

 

Інформатизація освіти  під впливом пандемії назавжди змінила український освітній ландшафт. Як і будь-яким інструментом, ним, тобто інформатизацією, треба користуватися правильно. Як саме?

Онлайн-навчання – це потужний інструмент індивідуалізації навчального процесу. Це беззаперечний плюс онлайн-освіти. Українські школи мають рухатися до нового формату, у якому чим старший учень, тим більше може бути змішаного навчання – поєднання «офлайн»-викладання та онлайн- форматів.

Проте замінити живого вчителя онлайн-освіта не зможе. Мета сучасної школи – не  лише знання, а реальний досвід і навички. Креативність, співпраця та емпатія розвиваються лише серед інших учнів та поруч із наставниками. Навіть в онлайн-навчанні роль вчителя є надзвичайно важливою. Саме присутність вчителя, що керує навчальною траєкторією, критично зменшує кількість учнів та студентів, які залишають навчальні програми.

Тому важливий аспект використання цифрової освіти пов’язаний із формуванням цілісного світогляду вчителя й учня та проблемами визначення і задоволення особистих потреб викладача. Ці питання активно досліджуються науковцями нашого інституту, зокрема доктором педагогічних наук, професором, дійсним членом НАПНУ, професором кафедри методики змісту освіти ПОІППО Вірою Ільченко.

Центром підтримки дистанційної освіти і цифрової грамотності  Полтавського ОІППО ім. М. В. Остроградського  у 2020–2021 н. р. з метою підготовки освітян до здійснення освітнього процесу з використанням дистанційних технологій проведено тренінги для координаторів дистанційної освіти рівня району, міста, об’єднаної територіальної громади, представників закладів загальної середньої освіти.  Серія навчальних вебінарів у 2021 році охопила широке коло питань щодо надання якісних освітніх послуг із використанням дистанційних технологій. Програми тренінгів включали організаційні, методичні, технічні та технологічні аспекти дистанційного навчання. З початком нового навчального року каскад тренінгів із дистанційної освіти буде продовжено.

Інститутом проведено перший Обласний ярмарок кращих розробок навчальних матеріалів для дистанційного компонента освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Кращі роботи представлено на новоствореному Обласному репозитарії освітніх ресурсів для вчителів «Навчай і навчайся»

Також проведено Обласний форум «Освітні рішення в організації змішаного та дистанційного навчання», організовано консультації для працівників ЗЗСО щодо впровадження сервісів «Всеукраїнська школа онлайн» та E-Journal. Проведено ознайомчу сесію, на якій представники закладів освіти, які вже впроваджують сервіси платформи «Всеукраїнська школа онлайн» та E-Journal, ділились своїми знаннями і досвідом зі своїми колегами-освітянами області. Участь у заході взяли понад 70 координаторів дистанційної освіти органів управління освітою, педагогічних працівників закладів освіти Полтавської області.

Як результат, відповідно до офіційних даних Міністерства освіти і науки України Полтавська область є лідером з упровадження платформи «Всеукраїнська школа онлайн», усі заклади загальної середньої освіти зареєстровані на платформі.

У Полтавській області активно впроваджуються електронні щоденники, 130 закладів загальної середньої освіти, що становить 23 % загальної кількості, під’єднані до сучасних сервісів електронних щоденників і журналів.

Що б Ви побажали вчителям напередодні нового навчального року?

Усвідомити, що дистанційна освіта з нами вже назавжди. Тому саме тепер на часі педагогічній спільноті  Полтавщини осмислювати й розвивати в собі ключові складові сучасного вчителя: бути вільними – не обмежувати власні можливості, пробувати здійснювати  інновації та створювати їх; бути творчими – «запускати» нові форми взаємодії, експериментувати; постійно бути – працювати й розвиватися за будь-яких зовнішніх обставин.

А ще – навчитися толерувати помилки, особливо коли щось робиться вперше.

Система Orphus