Ви тут:
R Полтавщина Суспільство 

Топ-10 питань щодо нової професії у закупівлях: уповноважена особа

З 1 січня 2022 року публічні закупівлі повинні проводити виключно уповноважені особи – ніяких тендерних комітетів та особистого рішення керівництва. Фактично, тисячі українців отримали чи отримують новий фах – уповноважена особа. Тут цікаві факти про особливості професії розповідає електронний майданчик Zakupki.ua. Як отримати новий фах, що користується неабияким попитом?

Правові підстави нової професії. Наявність відповідальних осіб зі спеціальною підготовкою передбачено п. 35 ст.1 та ст. 11 розділу 1 ЗУ «Про публічні закупівлі». Відповідно до закону, ці фахівці забезпечують весь комплекс закупівельної діяльності державних та бюджетних підприємств та установ. Професія внесена до Національного класифікатору.

Чим займається уповноважена особа. УО відповідальна за те, щоб замовник отримав найвигідніший контракт із постачальником, а сама процедура проходила максимально неупереджено та прозоро. Тут держзакупівлі онлайн допомагає організовувати новим фахівцям Zakupki.ua. Більшість процесів здійснюється через електронний майданчик у системах Prozoro та Prozoro.Market:

  • відкриття аккаунту, планування, призначення торгів;

  • контроль строків, спілкування з претендентами, кваліфікація, вибір переможця;

  • оприлюднення контрактів та звітів.

Хто має право отримати нову професію. Складність завдань та висока відповідальність вимагають від претендента на посаду наявності вищої освіти. Перевага надається економістам та юристам. Вимог щодо певного досвіду немає.

Чи можна отримати професію у 45+. Так, це одна з небагатьох нових професій, яка допоможе працевлаштуватися особам будь-якого віку та статі. Важливі базові знання, володіння онлайн-технологіями, чесність та відповідальність.

Де можна навчитися. Деякі вищі учбові заклади відкрили окремий напрямок навчання: попит на фахівців із спеціальною підготовкою дуже високий. Існують спеціальні курси – звичайні та дистанційні. З 2021 року всі уповноважені особи повинні пройти інтернет-тестування, яке підтвердить рівень підготовки працівника.

Чи можна суміщати посади? Так, на невеликому підприємстві можна поєднувати звичайні обов’язки із проведенням закупівель. Жодних обмежень немає – це може бути керівник, бухгалтер, офіс-менеджер, інший офіційно працевлаштований співробітник. Підстава для призначення – розпорядження чи наказ керівництва. Передбачена додаткова оплата за виконання цих обов’язків.

Важливо! У разі відпустки чи тимчасової відсутності уповноваженої особи її функції виконує інший працівник – за умови, що він:

  • має відповідну освіту;

  • пройшов тестування;

  • отримав електронний підпис.

Тобто у штаті підприємства бажано мати якнайменше двох підготовлених фахівців.

Чи може бути створена окрема посада щодо організації закупівель? Так, великі бюджетні установи та держпідприємства створюють окремі штатні одиниці задля забезпечення важливого напрямку діяльності.

Чи можна працювати на аутсорсингу? Ні, договором про надання послуг покласти на стороннього фахівця функції з організації закупівель не можна. Законом передбачено наявність виключно трудового договору або контракту з особою, що має відповідну підготовку та пройшла онлайн-тестування.

Хто не може працювати уповноваженою особою. Заборонено виконувати функції з проведення закупівель депутатам усіх рівнів та їх рідним. Також не може проводити тендер будь-яка пов’язана з учасником особа.

Яку відповідальність має фахівець із закупівель? Передбачена персональна відповідальність за порушення – від догани до засудження. За більшість порушень призначаються суворі штрафи.

Система Orphus