Ви тут:
Суспільство Україна 

Від пацієнта вимагають гроші: як діяти та куди звертатись

Голова Комітету з питань здоров’я нації, голова тимчасової робочої групи з питань реформування системи охорони здоров’я Михайло Радуцький  розповів про безоплатні медичні послуги та чому потрібно скаржитись, якщо з вас вимагають гроші.

“До мене регулярно звертаються пацієнти із подібними скаргами. Більшість громадян не знають, які послуги у державних та комунальних медичних закладах надаються безоплатно, тому не можуть ефективно відстоювати права свої права пацієнта.  Наразі у МОЗ формується нова команда та змінюються підходи до комунікації. Раджу міністерству зайнятись цим питанням – більш докладно пояснити громадянам про їхні права, де вони можуть перевірити інформацію про послуги та лікарські засоби та дізнатися, куди звернутись зі скаргою. А я дам вам розуміння у загальних рисах”, – написав Радуцький.

Які послуги та ліки для пацієнта є безоплатними

Послуги, що входять до програми медичних гарантій, для громадян України є безоплатними. ПМГ покриває усі види медичної допомоги – первинну, амбулаторну, госпіталізацію, хірургічні операції, реабілітацію, паліативну допомогу. Повний перелік безоплатних послуг є на сайті НСЗУ. Також уточнити цю інформацію можна за номером телефону 16-77.

Щоб отримати медичну допомогу безоплатно, пацієнту потрібне направлення лікаря, з яким укладена декларація, або лікуючого лікаря. Направлення не потрібне до стоматолога, нарколога, гінеколога, психіатра і фтизіатра. Екстрена медична допомога надається у будь-якому випадку – без направлення та декларації.

Медичні препарати у лікарні можуть бути двох видів: або з Національного переліку лікарських засобів, або з переліку централізованих закупівель. До першого входять найбільш відомі ліки, перевірені та з доведеною ефективністю. Вони безоплатні для пацієнта. До другого – вартісні медичні препарати. Зокрема, для лікування онко- та орфанних захворювань. Інформацію щодо наявності препаратів у лікарні можна дізнатися на сайті медзакладу, інформаційному стенді, у головного лікаря чи на сайті eliky.in.ua. Ці препарати також для пацієнта безоплатні.

Куди звертатися пацієнтам, якщо в них вимагають кошти

Якщо у закладі, який має договір із НСЗУ, вам безпідставно відмовили у наданні послуги чи вимагали гроші, скаргу можна подати через електронну форму на сайті НСЗУ або за телефоном 16-77.

У скарзі потрібно вказати назву лікарні, посаду, прізвище, ім’я та по-батькові посадової особи, яка відмовилася надати допомогу, вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали. Важливо вказати, чи була здійснена така оплата або чи були куплені ліки, розхідні матеріали.

Чи реагує на скарги НСЗУ

НСЗУ розглядає скаргу – звертається до медичного закладу із проханням надати пояснення ситуації. Якщо випадок підтверджується, то НСЗУ просить повернути пацієнту кошти, які він витратив. Наведу декілька прикладів за останній рік, коли пацієнту повертали кошти.

– 30 тис грн за лікування «ковіду» у Львівському регіональному фтизіопульмонологічному центрі;

– 57 тис грн за лікування інфаркту у приватному закладі Одеси, який має договір з НСЗУ;

– 4,7 тис грн при кесаревому розтині у Білгород-Дністровській багатопрофільній міській лікарні;

– 3,5 тис грн за лікування «ковіду» у Кам’янській міській лікарні №7;

793 грн за послуги гемодіалізу в Обласній дитячій лікарні Харкова;

610 грн за діагностичне обстеження у Луганському обласному онкологічному диспансері.

Якщо головний лікар не реагує, то направляється лист до правоохоронних органів. В цілому з 10 червня минулого року до 23 квітня поточного НСЗУ подала 55 запитів до Нацполіції. Відкрито 3 кримінальні провадження, розпочаті 2 досудових розслідування. До прокуратури подали 35 запитів – відкрито 8 кримінальних проваджень.

Медзаклад, в якому вимагали гроші з пацієнта, також ризикує втратити договір з НСЗУ та залишитися без фінансування з бюджету.

Які послуги можуть бути платними

Комунальні та державні заклади охорони здоров’я мають право надавати пацієнтам платні послуги, які не входять до ПМГ. Їхня оплата здійснюється у вигляді офіційних платежів за тарифами, затвердженими органом місцевого самоврядування. Також платним може бути звернення без направлення сімейного лікаря.

Чому потрібно залишати скарги

Українська медицина фінансується за кошти платників податків. Тому ми маємо право контролювати надання якісних послуг. Потрібно підвищувати обізнаність пацієнтів та розслідувати кожен випадок, коли лікарі вимагають від пацієнта гроші за безоплатні послуги. Тільки так ми зможемо викорінити це явище.

Система Orphus