Ви тут:
Прес-релізи Суспільство 

e-CMR: як цифрові рішення можуть підвищити ефективність автомобільних вантажоперевезень

Пандемія призвела до значних змін в організації людської праці. Зокрема, затребуваними стали технології, що дозволяють скоротити кількість прямих контактів між людьми. Хоча, залишаються і такі сфери, де неможливо виключити взаємодію між людьми, наприклад вантажні перевезення. Поставки відбуваються щодня та не можуть перерватися на локдаун.

Відтак у наш час сфера вантажоперевезень потребує особливої уваги. Наразі можливо створити цифрові продукти для учасників вантажоперевезень. Це допоможе як полегшити їх роботу і зберегти здоров’я, так і зробити весь процес прозорим та зручним. Наприклад, через впровадження взаємовизнаних між країнами систем, що міститимуть рішення щодо створення електронної міжнародної товарно-транспортної накладної — e-CMR.

Що таке CMR та e-CMR?

Ідея про врегулювання сфери міжнародних перевезень вантажів автомобільним транспортом знайшла своє втілення у Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ). Її застосовують до тих договорів з автомобільного перевезення вантажу між державами, коли:
1) місце завантаження і місце, передбачене для доставки, знаходяться у двох різних країнах;
2) хоча б одна з них є договірною країною.
КДПВ закріпила також вимоги до основного документа перевезень — міжнародної товарно-транспортної накладної (CMR).
CMR потрібна сторонам, аби підтвердити факт прийому-передачі вантажу. Крім того, вона засвідчує легальність самого перевезення.

Документ необхідно складати як мінімум у трьох примірниках:
• один документ для вантажовідправника,
• другий супроводжує вантаж та передається вантажоодержувачу,
• третій необхідний самому перевізникові вантажу.

Сучасні умови розвитку інформаційних технологій та перші кроки українського парламенту та уряду допоможуть зменшити час на оформлення та обробку документів.

05 липня 2020 року набрав чинності закон, за яким Україна приєдналася до Додаткового протоколу про електронну накладну в рамках Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ). Це дозволить оформлювати у вигляді електронного повідомлення накладну, вимогу, декларацію, інструкцію, запит, застереження чи інше повідомлення, пов’язане з виконанням умов договору перевезення, до якого застосовується Конвенція.

Електронне повідомлення — інформація, яка генерується, надсилається, приймається або зберігається електронним, оптичним, цифровим або подібним способом, з тим, що передана інформація є доступною для її подальшого використання.

Наразі до Додаткового протоколу доєдналися 29 держав, з них 8 країн є підписантами цього договору.

ЄС також готується до впровадження цифрових рішень у сфері вантажних перевезень автомобільним транспортом — там цифрову накладну планують зробити обов’язковою до використання у всіх державах-членах ЄС у 2026 році.

Чому важливо впроваджувати e-CMR?

• Економія коштів
В Європейському Союзі середні витрати на 1 паперову транспортну накладну становлять у середньому 6,23 євро. Сюди входить випуск накладної, її заповнення, виправлення можливих помилок у накладній, її архівування та доставка.
Для її електронного аналога витрати за тими самими діями сукупно становитимуть лише 1,69 євро.
• Здоров’я працівників
Електронні транспортні накладні зменшують кількість фізичних контактів між водіями та вантажовідправниками/вантажоотримувачами. Під час пандемії це є суттєвим покращенням логістичної інфраструктури, що дозволяє зменшити ризики для здоров’я працівників.
• Екологія
Перехід на електронний аналог транспортної накладної означатиме зменшення використання паперу. Приміром, в ЄС щорічно при перетині кордону в рамках автомобільних вантажоперевезень використовується близько 377 млн паперових накладних. Це еквівалентно 166 000 зрубаних дерев. Їх можна зберегти, ввівши електронні транспортні накладні.

Коли Україна перейде на використання e-CMR?

Перший крок до цього — підписання Додаткового протоколу про електронну накладну — уже зроблено. Проте, для повсюдного використання e-CMR необхідна розробка платформи для її функціонування, встановлення міждержавних домовленостей для зручного перетину кордону з вантажем, а також ряд інших нормативно-правових врегулювань.

Існують локальні приклади так званих цифрових транспортних коридорів, де уже можливе використання e-CMR.

Перша поїздка з використанням e-CMR була здійснена між Францією та Іспанією 19 січня 2017 року. Але досі країни Європи здійснюють транскордонні вантажоперевезення у різний спосіб, тому і вони зацікавлені у створенні єдиного цифрового простору вантажоперевезень.

Іншим зразком співпраці у сфері e-CMR є проєкт Бельгії, Нідерландів та Люксембургу — там автомобільні вантажоперевезення із використанням e-CMR доступні з 2018 року. Про ці та інші проєкти використання e-CMR розповімо у наступному матеріалі.

Наразі, команда аналітичного центру “Інститут аналітики та адвокації” спільно з Міністерством інфраструктури України, а також у взаємодії з Міністерством цифрової трансформації Україні працює над дослідженням готовності України до впровадження електронного формату міжнародної товарно-транспортної накладної (е-CMR).

Тож, наразі мова йде про створення правового підґрунтя для впровадження e-CMR.

Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.

фото ілюстративне

Система Orphus