Ви тут:
Медицина Суспільство 

М’які навички для сімейних лікарів як інструмент здорової комунікації між лікарем і пацієнтом

Минулий рік став справжнім випробуванням для реформованої первинної ланки медичної допомоги. Високий рівень тривожності, інформаційної та й фізичної втоми і серед лікарської, і серед пацієнтської спільноти вивів на перший планряд навичок, яких часто бракує медичним профі: як адаптуватись до швидких змін? як працювати в умовах кризи? як організувати роботу, які задачі делегувати? як ефективно спілкуватись з пацієнт/ками, колегами, підтримувати власний працездатний стан?  

Так, мова йде про  м’які навички також відомі як soft skills, і якщо бізнесова спільнота давно знає їм ціну, то медична поки тільки починає усвідомлювати їхню важливість. 

Soft skills — це емоційні та соціальні навички, які дозволяють лікарю бути успішним і емпатійним. 

Саме м’які навички забезпечують якісну доставку медичних знань та вмінь до пацієнта чи пацієнтки. Вміння донести думку, побудувати довіру, вчасно бути на зв’язку, зрозуміти потреби людини — без цього всього навіть найблискучіші професійні таланти не зможуть стати корисними для людини, що звернулась по допомогу. Саме м’які навички — це все те, що пацієнти цінують найбільше, та за що радять своїх лікарів та лікарок. Зрештою, коли людина відчуває страх і тривогу за своє здоров’я, дуже важливо мати експертну людину, на яку можна покластись, якій можна довіритись, яка зрозуміло пояснить, заспокоїть, знайде рішення. 

Лікар чи лікарка з розвиненими м’якими навичками вміє знаходити підхід до людей (а значить і формувати довіру пацієнт/ки та мотивувати до лікування), може займати лідерську позицію та вести переговори, ефективно працює в команді, планує свій час, вміє адаптуватись і справлятись зі стресом, аналізує свій досвід, шукає та засвоює нові знання та постійно розвивається. М’які навички — це те, що підкреслює індивідуальність лікарки чи лікаря. Це те, за що, зрештою, пацієнт вважає її чи його “своєю людиною”. 

“Зрештою кінцевими бенефіціарами є лікарі. Інвестуючи в розвиток м’яких навичок, ви вибудовуєте довіру між лікарем і пацієнтом. Це означає, що ви отримуєте менше негативу, пацієнт не намагається хитрувати. Зрештою ми, як лікарі, економимо час і сили,  —  говорить Дарина Дмитрієвська, сімейна лікарка Медичного центру “Мій лікар” про розвиток м’яких навичок. — Іншими словами, це можна порівняти із сервісом, який є містком між пацієнтом і медичною послугою” .

Як розвинути м’які навички 

Існує уявлення, що вміння знайти спільну мову, вплинути позитивно на настрій іншої людини, побудувати довіру чи ефективно організувати роботу — це такі собі природні здатності та риси характеру: от є люди з певним “талантом”, з “приємним характером”, чи у яких все “в руках горить”, а є інші, і нічого тут не поробиш. Це зовсім не так: м’які навички — це саме навички, за якими стоїть низка теорій та досліджень, інструменти опанування і певні розроблені практики для розвитку, а також, багато годин тренувань безпосередньо в роботі. Як і знання протоколів лікування, і вміння зробити ін’єкцію, ці навички можна і треба розвивати. 

Державна освіта наразі фокусується в більшості на “hard skills”, тобто жорстких навичках: на противагу м’яким, це професійні та клінічні навички та знання, які формують лікарські компетенції. Вимоги до медичних профі щодо жорстких навичок відомі і зрозумілі: є професійна освіта, є прохідні бали та інші способи контролю відповідності. В той же час донедавна не існувало навіть прописаної моделі щодо потреб у м’яких навичках для лікарської роботи.

У 2020-му році така модель нарешті з’явилась — вона розроблена експертними групами представників та представниць державних органів охорони здоров’я, лікарів та лікарок ПМД, голів лікарень, та представни/ць пацієнтських організацій в рамках проєкту “Твій сімейний лікар”. Модель розроблялась за участі та отримала підтримку МОЗ України.

А тепер, спільно з Академією Національної служби здоров’я України запускається онлайн-курс для лікарів та лікарок первинної ланки з розвитку м’яких навичок для ПМД (лінк). 

Курс допоможе розібратись з “неклінічними” стандартами професії, навчить як керувати своєю діяльністю, як підтримувати власне фізичне, психічне та соціальне благополуччя та покаже що таке здорова комунікація з пацієнтом, етична, прийнятна  та результативна для обох сторін. 

Зрештою, розвиток м’яких навичок — це інвестиція у власне психічне здоров’я, у здатність тримати в балансі раціо і емоції, роботу та особисте життя, підтримувати екологічність комунікації та створювати дружнє соціальне середовище.  

 

Матеріал підготовлено спільно з соціальною кампанією “Твій сімейний лікар”. Сайт та Facebook–сторінка проєкту.

Система Orphus