Ви тут:
Полтавщина Прес-релізи Суспільство 

Правові потреби жителів Полтавщини: які вони та як вони вирішуються

Багато людей, навіть маючи проблему, не можуть зробити перший крок до її вирішення і почати діяти. Це пов’язано із зневірою, сприйняттям рішення правових проблем як складного, нервового, тривалого, а подекуди фінансово затратного процесу.

Кожен четвертий з тих, хто наважується зробити перший крок у поновленні своїх прав та інтересів, йдуть до сусідів або друзів, а не до кваліфікованого юриста. В результаті це приводить до негативних наслідків та збільшує рівень недовіри до влади та суспільних процесів в країні.

Про це повідомили у регіональному центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Ефективним правовим інструментом захисту прав громадян є система безоплатної правової допомоги. Система надання безоплатної правової допомоги є одним із найуспішніших соціальних проєктів. Це констатують як вітчизняні, так і міжнародні експерти.

Надання якісного юридичного захисту людей, які опинилися у складних життєвих ситуаціях, визначено одним із пріоритетних завдань центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

«До Регіонального, місцевих центрів приходять люди, які опинилися у складних життєвих обставинах, які зазнали насильства, втратили майно або навіть є потерпілими від злочину. Люди, чиї права не реалізовані або порушені та хто з різних причин не отримав належного соціального захисту. Кожен зі своєю життєвою історією, розраховуючи отримати кваліфіковану допомогу, пораду чи принаймні бути вислуханими. Кожен із фахівців системи БПД рівний доступ усіх до правових інструментів для вирішення проблем та є тими людьми, хто першими зустрінуть, зрозуміють,допоможуть, нададуть фахову консультацію, пораду, знайдуть потрібні слова підтримки й поверне віру в справедливість. У своїй роботі працівники системи, виходять з головної настанови – орієнтації на клієнтів, що передбачає врахування їхній потреб та надання якісної допомоги в зручний та оперативний спосіб. Мова про різні типи допомоги, починаючи від надання правової консультації до представництва інтересів у судах тощо.», – розповідає директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області Олександр Черчатий.

Орієнтація на клієнтів втілена у місії, баченні та цінностях системи БПД. Орієнтація на клієнтів передбачає низку підходів до організації діяльності установи, що включає не лише питання безпосередньої взаємодії з клієнтами та надання послуг, але й усі допоміжні функції, в тому числі облаштування приміщень, інформаційний менеджмент, систему навчання та розвитку фахівців в системі, профілактику емоційного вигорання і т. ін.

Забезпечуючи доступність правової допомоги вразливим категоріям осіб, фахівцями системи БПД Полтавщини протягом 2020 року видано 3 791 доручення у кримінальному процесі, майже 32 000 звернень клієнтів та 3 600 випадків надання безоплатної вторинної правової допомоги. Такі основні показники діяльності за 2020 рік системи БПД у Полтавській області.

Місцеві центри з надання БВПД на Полтавщині зареєстрували у 2020 році 31731 звернення клієнтів, 28141 особа отримала правові консультації, 3600 – безоплатну вторинну правову допомогу як вигляді представництва інтересів клієнта в суді або оформлення процесуальних документів. Регіональний центр з надання БВПД у Полтавській області видав 3791 доручення у кримінальних провадженнях.

Протягом 2020 року клієнти місцевих центрів та бюро правової допомоги у Полтавській області найчастіше зверталися з питань:

  • сімейного права – 4752;

  • цивільного права – 4744;

  • земельного права – 2866;

  • спадкового права – 2854;

  • адміністративного права – 2058;

  • трудового права – 1891;

  • соціального забезпечення – 1809;

  • виконання судових рішень – 1555.

Протягом 2020 року найбільше позитивних рішень з надання БВПД прийнято щодо:

  • малозабезпечених осіб (середньомісячний дохід яких не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму) – 1485;

  • ветеранів війни – 406;

  • людей з інвалідністю – 371;

  • внутрішньо переміщених осіб – 107.

«Працівники Лубенського місцевого центру надають правову допомогу у цивільних та адміністративних справах, а також свідкам і потерпілим у кримінальному процесі. Усі справи, з якими звертаються клієнти є важливими, адже часто від ходу їх вирішення залежить доля людини. Бувають і випадки, коли вчасно надана правова консультація допомагає вирішити проблему без звернення до суду, тому важливо не гаяти час, а одразу звертатися за правовою допомогою. Наприклад, не кожен знає, що в питанні спадкування важливо не пропустити строк її прийняття, адже потім доведеться звертатися до суду. Або ж важливо отримати консультацію юриста перед укладанням важливого договору, для прикладу кредитного, щоб уникнути в подальшому порушенню своїх прав» – констатує очільник Лубенського місцевого центру з надання БВПД Сергій Супрун.

Дотримуючись принципів роботи, орієнтованих на клієнта спрямованих на фізичну доступність БПД, в тому числі у найвіддаленіших районах, надання правової допомоги здійснювалося у дистанційних пунктах доступу до БПД та в рамках виїзних мобільних консультаційних пунктів, за місцем проживання / перебування особи.

Фахівці системи БПД у Полтавській області здійснювали виїзди мобільних пунктів та забезпечили діяльність дистанційних пунктів. Протягом 2020 року забезпечено діяльність 1 405 таких пунктів консультування, де консультації отримали 4 102 особи.

Якщо особа потребує допомоги юриста, але через стан здоров’я або певні життєві обставини не має можливості відвідати центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги у таких випадках клієнти можуть отримати адресну безоплатну правову допомогу (далі – БПД) за місцем свого проживання або перебування. Це значно полегшує доступ до системи БПД незахищеним верствам населення. Адресна правова допомога є одним з інструментів доступу до системи БПД в межах права на справедливий суд. Фахівці системи БПД приїжджають до осіб похилого віку, людей з інвалідністю. Найчастіше – до закладів соціального обслуговування населення (соціальних гуртожитків, дитячих будинків, геріатричних пансіонатів, будинків-інтернатів для людей похилого віку та осіб з інвалідністю), у заклади охорони здоров’я (лікарні, санаторії, реабілітаційні центри) тощо.

Комунікуючи з людьми фахівці системи БПД враховують потреб кожного клієнта та клієнтки при виборі способу отримання інформації: письмово чи усно, проводять належне інтерв’ювання клієнтів для виявлення та чіткого формулювання правових проблем клієнтів та клієнток, при вирішенні будь-якого правового питання виходять виключно з законних інтересів та реальних потреб клієнта чи клієнтки; враховують усі правові можливості щодо вирішення питань та пропонують комплексний підхід до вирішення проблеми клієнта(ки) та, у разі доцільності, інформують клієнтів про можливості альтернативних (досудових) способів вирішення питань клієнтів.

«Варто зауважити, що типовість того чи іншого питання із яким звертається клієнт не свідчить про те, що кожна справа вирішується за однаковим алгоритмом, адже обставини кожної справи є різними. Найчастіше обставини, які здаються клієнтам дрібницями на перший погляд, мають вагоме значення для правильного вирішення справи. Тому в кожному конкретному випадку важливо детально опитати клієнта, з’ясувати всі обставини, що мають значення у справі і лише потім надати консультацію. За наявності можливості, доречним буде вивчення документів та встановлення обставин справи із першоджерел, адже дуже часто трапляються випадки, коли сам клієнт не зовсім правильно розуміє ті чи інші обставини, терміни, зміст офіційних документів і так само повідомляє ці обставини фахівцеві із викривленням дійсності. Отож необхідно зважати, що в цьому випадку надання консультації, опираючись виключно на слова клієнта, може потягнути за собою неточність отриманих відповідей. Тому наші фахівці максимально намагаються встановлювати обставини справи саме із першоджерел інформації, яка стосується предмету звернення. У випадку відсутності документів клієнт не залишається без консультації, проте його застерігають, що інформація, яка є вихідними даними, взята спеціалістом із його слів і саме клієнт несе відповідальність за її достовірність цієї інформації. Адже зміна фактичних обставин справи може потягнути за собою зміни алгоритму дій, необхідних для вирішення того чи іншого питання» – розповідає заступник директора Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Світлана Чернова.

Ще один великий проєкт, у реалізації якого бере участь система БПД, – програма «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство України». Захист прав власників земель, землекористувачів та територіальних громад, роз’яснення громадянам механізмів і процедур, як користуватися і розпоряджатися своєю землею, гарантування допомоги в судовому захисті порушених прав та протидії рейдерському захопленню земельних ділянок – це мета нашої діяльності у межах проєкту.

У рамках реалізації такого проекту на Полтавщині фахівцями системи БПД області з липня по грудень 2020 року проведено 538 заходів з роз’яснення земельних питань жителям області, учасниками яких стали майже 3 500 осіб. До місцевих центрів, бюро правової допомоги, під час виїзного та онлайн консультувань звернулося 1 801 особа, якій було надано 1 953 консультацій з земельних питань. Також 822 особа отримала письмову консультацію з земельних питань від фахівців місцевих центрів та бюро правової допомоги Полтавщини. 32 клієнти звернулися за отримання безоплатної вторинної правової допомоги (представлення інтересів у суді та складання документів процесуального характеру). Задля підвищення якості наданої правової допомоги здійснено моніторинг 237 письмових консультацій з земельних питань.

«Забезпечити захист прав громадян означає забезпечити доступ до правосуддя. Дуже важливо враховувати потреби населення, адже це дозволяє змінювати підходи до роботи, шукати більш ефективні та дієві задля того, щоб вирішувати правові проблеми жителів області», – резюмує очільник Регіонального центру з надання БВПД у Полтавській області Олександр Черчатий.

Система Orphus