Ви тут:
Прес-релізи Суспільство 

На заміну анахронізму: про систему е-ТТН та її користь

Коли ми беремо в руки товар у магазині, то зазвичай не ставимо питання, як він потрапив на його полиці. Від складу відправника до пункту прийому вантажу разом з водієм має бути документ, який засвідчує правомірність перевезення — товарно-транспортна накладна.

Товарно-транспортна накладна
Документ, єдиний для всіх учасників транспортного процесу; Призначення: облік товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи; Може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку;
Форма документу: паперова та/або електронна; Обов’язкові реквізити документу — визначені Правилами вантажних перевезень.

Одним із традиційних способів перевезення продукції є перевезення автомобільним транспортом. За період із січня по вересень цього року цим способом перевезено майже 137 млн тонн вантажів.

Одним зі стратегічних пріоритетів Міністерства інфраструктури України є інноваційний розвиток та цифровізація транспортної галузі. У взаємодії із Міністерством цифрової трансформації України та Мінінфраструктури було ініційовано пілотний проєкт із впровадження електронної ТТН (е-ТТН). 

На період реалізації експериментального проєкту адміністратором системи є громадська організація «Інститут аналітики та адвокації». Перші кроки для впровадження системи е-ТТН для цього уже зроблені:

  • з 2019 року дозволено складання товарно-транспортної накладної як у паперовій, так і в електронній формах;
  • Україна є 27-ю державою, яка підписала Додатковий протокол про електронну накладну в рамках Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ);
  • наразі відбувається впровадження пілотного проєкту по електронному документообігу е-ТТН.

Для розуміння необхідності впровадження системи е-ТТН необхідно оглянути ті сфери, які вона покликана змінити або покращити.

Майбутні сфери впливу системи е-ТТН
Сплата податків Ваговий контроль вантажу Електронний документообіг
Екологія Швидкість обміну інформацією Економія коштів учасників перевезень
Інтеграція з європейськими нормами перевезень Прозорість перевезень Транскордонний обмін даними у сфері вантажоперевезень

    Сплата податків

Електронна ТТН є індикатором того, що бізнес, який є учасником вантажоперевезень, працює прозоро та сплачує податки. Електронна ТТН та її дані будуть зберігатися у системі. Державна податкова служба, як контролюючий орган, може у будь-який момент звернутися до провайдера (оператора) електронного документообігу, який надаватиме усю необхідну інформацію. Ключовим моментом є те, що дані, внесені в е-ТТН, буде неможливо вилучити (окрім як правомірної процедури коригування у разі здійснення помилки). Це знизить ризик підробки чи фальшування товарно-транспортної накладної.

    Ваговий контроль вантажу

Поїздка транспортного засобу з вантажем, більшим за можливості, вказані у технічній характеристиці, створює небезпеку перекидання, потрапляння у ДТП та шкодить дорогам. Здійсненням габаритно-вагового контролю займається спеціально створений державний орган — Укртрансбезпека. Для прикладу, лише за 2019 рік цей орган виявив на дорогах 13,4 тис. порушень габаритно-вагових норм та 108 тис. у перевезеннях у т.ч. без дозвільних документів (ліцензій). Впровадження єдиної системи е-ТТН стане зручним для здійснення контролю останніми та мінімізації перевантажень транспортних засобів.

    Документообіг

Товарно-транспортна накладна є підставою для здійснення взаєморозрахунків між контрагентами після проведення операції. Також, інформація, яка міститься у ТТН, використовується для бухгалтерського обліку. Переведення товарно-транспортної накладної в електронне середовище дозволяє не втрачати документи під час перевезень та завжди мати їх під рукою. Крім того, дані, вказані в е-ТТН, неможливо приховати, або ж змінити — центральна база даних, ніби чорна скринька літака, запам’ятовує всі дії та інформацію.

    Екологія

Правилами вантажних перевезень в Україні визначено, що для перевезення левової частки товарів необхідно три-чотири примірники ТТН. Це — постійна потреба у купівлі паперу та оплаті за доставлення документів. Щомісяця за умови здійснення 1 млн вантажоперевезень на друк ТТН бізнес витрачає 4 млн аркушів — більше ніж 8 тис. упаковок паперу. З 1 дерева в середньому виробляють 17 упаковок паперу. Тобто, на рік ми витрачаємо лише на вантажні перевезення понад 97 — 122 тис. упаковок паперу, що дорівнює знищенню від 5 до 7 тисяч дерев.

Відмова від друку та перехід в «цифру» дозволить зберегти ці дерева та покращити екологічну ситуацію.

    Швидкість обміну інформацією

При паперовій формі ТТН перевізникам доводиться витрачати кошти на оплату послуг з доставлення документів, яке по Україні може тривати 1-3 дні. Натомість відправлення документів у системі е-ТТН дозволяє скоротити час до 14 секунд без пошкоджень чи викривлення даних.

    Кошти учасників перевезень

Прямі витрати бізнесу, пов’язані із ТТН – щоразовий друк пакету документів та оплата доставлення оригіналу цих документів замовнику. З розрахунку, що 1 пакет документів складається як мінімум із 4 аркушів паперу, а за 1 перевезення доставляється 20 тонн вантажів, встановили, що за місяць перевізники витрачають:

  • 692 тис. грн на придбання паперу
  • 61 млн грн на відправлення документів.

Тобто протягом року використання паперових ТТН коштує перевізникам від 741 до 990 млн грн (із розрахунку іншої завантаженості та іншої кількості листів у пакеті) прямих витрат.

Також не варто забувати про супутні витрати: відновлення втрачених документів, ремонт авто через розбиті недобросовісними перевізниками дороги тощо.

    Прозорість перевезень

При повному переході системи е-ТТН у цифрове середовище контрагенти можуть в режимі реального часу відстежувати стан вантажоперевезень, мати доступ до інформації про характеристики вантажу, рівно як і контролюючі органи з боку держави — Укртрансбезпека та Державна податкова служба.

    Інтеграція з європейськими нормами та транскордонні перевезення

Україна приєдналась до Додаткового протоколу до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ). Це створює умови для транскордонного обміну даними у сфері автомобільних вантажоперевезень та побудови цифрових транспортних коридорів. Для України це створюватиме інвестиційні та інфраструктурні можливості, враховуючи географічне положення (сполучення між Європою та Азією). Відтак взаємовизнані системи можуть полегшити роботу органам прикордонного та митного контролю та зменшать час проходження перевірки.

Надалі систему е-ТТН в Україні планується зробити взаємовизнаною із системами країн Східного партнерства та ЄС, які також працюють над побудовою національних платформ. Це дозволить впровадити міжнародну електронну накладу е-CMR та безперешкодно здійснювати транскордонний обмін даними між країнами.

Система Orphus