Суспільство

Астрономи знайшли одну з найбільш незвичайних планет в нашій галактиці

У новому дослідженні команда астрономів виявила в нашій галактиці так звану «планету-вигнанця», маса якої приблизно дорівнює масі Марса або Землі.

Як повідомляє «Новое время», документ, в якому представлено це відкриття, озаглавлений «Кандидат в планети-вигнанці земної маси, виявлений в результаті мікролінзування в найкоротші терміни». Співавторами цієї роботи стали 30 учених з різних країн, ведучим автором є Пшемек Мроз, доктор астрономії з Каліфорнійського технологічного інституту.

Знайти в глибокому космосі щось, що не випромінює власного світла, надзвичайно складно. Але за допомогою Корейської мережі телескопів з мікролінзування вдалося виявити такий незвичайний об’єкт. Поруч з ним немає зірок, і його віддаленість від Землі поки не визначена.

Команда стверджує, що це доводить, що метод мікролінзування ефективний при виявленні планет з масою Землі, які вільно плавають в космосі.

Для гравітаційного лінзування потрібні дві речі: віддалене джерело світла, зазвичай зірка, і ближчий об’єкт з достатньою масою, щоб діяти як лінза і відхиляти світло від джерела світла.

У цьому випадку в якості лінзи виступає маломасивна планета. І в залежності від того, наскільки сильно об’єкт переднього плану впливає на світло від далекої зірки, астрономи можуть багато чого довідатися.

Нещодавно відкрита планета, що отримала назву «OGLE-2016 BLG-+1928», була виявлена в результаті мікролінзування, яке тривало всього 41,5 хвилини. Це не так вже й багато часу для збору докладних даних.

Тільки чотири інші маленькі планети-вигнанці, подібні до цієї, були виявлені раніше, кожна — за короткий проміжок часу. Разом ці події надають «переконливі докази існування популяції планет-вигнанців в Чумацькому Шляху», пишуть автори.

Дослідники зіткнулися з безліччю труднощів не тільки при виявленні цієї події, але і при визначенні того, що це дійсно була планета.

«Як і в разі інших коротких подій мікролінзування, ми не можемо виключити присутність далекого зоряного компаньйона», — пишуть вони. Їм вдалося виключити будь-яких зіркових супутників на відстань всього 8 а.о. Але багато планет обертаються навколо своїх зірок на набагато більших відстанях, ніж це.

Ця планета також була виявлена “…на краю нинішніх меж виявлення короткострокових подій мікролінзування”, — йдеться в документі. Автори кажуть, що це вказує на те, наскільки складний пошук цих подій. Подія також була виявлена з відносно невеликою кількістю точок даних: тільки 15. Невелика кількість точок даних у виявленні означає, що «падаюча частина кривої блиску не в повному обсязі покрита спостереженнями».

Цей недолік даних означає, що існує певна невизначеність щодо природи події мікролінзування і певна невизначеність щодо того, що це дійсно планета. Частково ця невизначеність пов’язана з самою зіркою на задньому плані.

Але навіть незважаючи на невизначеність, це відкриття як і раніше важливо. «Таким чином, лінза — один з кращих кандидатів на виявлення планети-вигнанця земної маси», — пишуть автори роботи.

У планет-вигнанців майже нульовий потенціал для життя, тому вони, можливо, ніколи не стануть предметом інтенсивних досліджень, як інші екзопланети. Але вони як і раніше інтригують і, як і все інше, містять ключі до розгадки того, як влаштована природа.