Ви тут:
децентралізація Суспільство Україна 

Зміни до Конституції в частині децентралізації: завершився ще один етап розробки законопроекту

Інклюзивний процес напрацювання змін до Конституції України в частині децентралізації триває. Карантинні обмеження суттєво вплинули на процес публічних консультацій, і заявлені та бажані строки цього процесу було продовжено, довелось адаптувати процес та налагодити інтерактивну роботу онлайн.

Останні кілька місяців відбуваються онлайн- та офлайн-зустрічі для зміцнення довіри, аналізу позицій, для пошуку концептуальних моделей, спільних бачень, влучних формулювань, повідомляє пресцентр ініціативи “Децентралізація“.

Зокрема, днями завершився важливий етап роботи – узгодження тексту порівняльної таблиці змін до Конституції України, який на основі результатів попередніх етапів процесу було сформульовано робочою групою з питань підготовки пропозицій щодо внесення змін до Конституції України Комісії з правової реформи при Президентові України (надалі – Конституційна комісія).

Протягом п’яти тривалих зустрічей, до яких долучались науковці, експерти-практики, асоціації місцевого самоврядування, члени Конституційної комісії, представники депутатського корпусу, профільного Міністерства учасники визначили ті положення, що вже є прийнятними для сторін (передані знову Конституційній комісії для оновлення редакції), а також ті, які потребують додаткової спільної роботи, глибшої підготовки та опрацювання. Зокрема, для роботи над останніми, організовуються вузькотематичні заходи за такими питаннями:

  • Представництво громад в органах місцевого самоврядування вищого / субрегіонального / регіонального рівня
  • представництво населених пунктів у раді громади
  • представництво громад у радах субрегіонального / регіонального рівня
  • суміщення мандатів голови і депутата ради іншого рівня.
  • Розподіл повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів між собою, та між органами місцевого самоврядування та представниками державної влади. Рішення щодо рівнів місцевого самоврядування – 2 чи 3?
  • Голова громади та місцева Рада: баланс впливу, контролю та відповідальності, як забезпечити ефективне та виважене управління справами громади в інтересах пересічних громадян.
  • Великі міста — чи вони мають входити у повіти чи мати спеціальний статус громад-повітів (напруження щодо налагоджених звичних процесів для міст та потреб територій навколо них)?
  • Порядок формування, строк повноважень та порядок дострокового припинення повноважень рад громад / повітових / обласних рад та голови громад.
  • Захист прав громади: варіант захисту через надання повної правосуб’єктності (громада як юридична особа: так чи ні, перехідний період, запобігання ризикам через дії “чорних реєстраторів”), інші механізми.
  • Члени громади та жителі громади – хто це? Як враховується в статусі мешканця громади сплата податків до цієї громади?
  • Утворення районів в містах, рівень правосуб’єктності районів в містах.
  • Термінологічна дискусія по назвах (варіанти наведено):
  • громада / муніципалітет / волость
  • повіт / округ
  • префект / урядник
  • поселення / населений пункт
  • мешканці / жителі
  • селище / містечко
  • Перехідні положення.

Перелік та конкретні формулювання і послідовність обговорення тем та питань в процесі можуть ще уточнюватись. Для досягнення консенсусного рішення по кожному з питань планується проведення серії зустрічей.

При формуванні списку питань на вузькотематичні обговорення учасники погоджувалися, що далеко не всі з них мають знайти свої формулювання саме для включення до тексту Конституції України, при цьому для формування остаточних положень Конституції України учасникам важливо мати концептуально спільне узгоджене бачення означених інститутів та механізмів, що надалі будуть детальніше регламентовані законами.

Результати вузькотематичних обговорень та консенсусних положень змін до Конституції України по мірі готовності та у доречному обсязі будуть оприлюднюватись.

Важливо відзначити внесок всіх і кожного учасника попередніх етапів публічних консультацій — регіонального туру, експертних обговорень – адже саме завдяки результатам цих зустрічей стає можливим наближення до консенсусу.

Базова інформація про попередні етапи процесу:

  • Упродовж лютого та початку березня в областях відбувся регіональний тур публічних консультацій щодо змін до Конституції України в частині децентралізації. Процес консультацій організовано за спільною ініціативою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Офісу Президента України, Міністерства розвитку громад та територій України.
  • Під час регіонального туру після змістовних обговорень від кожної області були обрані делегати, які в березні мали приїхати на спільну зустрічобговорення в Києві та донести своє бачення необхідних та достатніх змін до експертів, юристів-конституціоналістів, народних депутатів, представників міністерств, а також представників інших областей, аби знайти межі консенсусу (спільно прийнятні положення). Подія у Києві відкладена через карантин.
  • Практично напередодні початку карантину  13го березня в Києві відбулась очна експертна зустріч за участі представників наукових інституцій, громадських організацій, депутатів, асоціацій місцевого самоврядування та інших експертних організацій, де, окрім змістовної роботи, учасники погодили між присутніми, що критично важливо бути обережними та вкрай акуратними у публічних висловлюваннях на тему змін до Конституції в частині децентралізації, аби не завдати шкоди у важкому та важливому процесі пошуку консенсусних позицій.
  • 27 квітня 2020 р. після довгої, як для динаміки початку процесу інклюзивних консультацій, перерви відбулась онлайн зустріч із великою кількістю учасників та важкоструктурованою роботою, на якій концептуально обговорювали питання рівнів самоврядування та моделей нагляду за законністю в діяльності органів місцевого самоврядування.
  • На фоні паралельних процесів з перспективними планами, затвердженням районів та деякими законодавчими ініціативами, пов’язаними зі змінами виборчої системи та інше, було виявлено кризу довіри між учасниками процесу, для роботи над якою на початку червня 2020 р. проведено  першу після послаблення карантинних обмежень очну зустріч, в якій брали участь представники асоціацій місцевого самоврядування та народні депутати, включно з представниками Конституційної комісії.
  • У продовження зустрічі з відновлення довіри було започатковано спільну роботу членів Конституційної комісії та представників різних груп стейкхолдерів над  текстом порівняльної таблиці змін до Конституції.  До цього процесу згодом в особистій якості долучились визнані експерти з питань місцевого самоврядування та зокрема децентралізації, які виявили зацікавлення та згоду продовжити роботу в гібридному форматі очних та онлайн зустрічей.

Важливо, що допоки тривають карантинні обмеження, і ефективне онлайн обговорення за участі великої кількості осіб провести складно, в онлайн-форматах роботи з депутатами – представниками профільного Комітету ВР України та Конституційної комісії для представництва інтересів місцевого самоврядування залучено представників 4-х ключових асоціацій місцевого самоврядування. Для узгодження і зближення позицій асоціацій місцевого самоврядування додатково проведено серію окремих фасилітованих зустрічей між ними.

  • Також у зв’язку з карантинними заходами не відбулись за очікуваним форматом раніше заплановані зустрічі з представниками Донецької та Луганської областей, однак у червні вдалось провести такі обговорення за потрібною структурою та з достатнім представництвом в онлайн форматі. Детальніше про зустріч: https://www.facebook.com/decentralizationUkraine/
  • Пропозиції висловлені на зустрічі в Луганській та Донецьких областях, а також пропозиції експертів та всі нотатки з обговорень в регіонах були передані до опрацювання робочій групі з питань підготовки пропозицій щодо внесення змін до Конституції України Комісії з правової реформи при Президентові України.
  • Станом на сьогодні вже було проведено два вузькотематичні заходи, де обговорювали питання захисту прав громади через надання повної правосуб’єктності та балансу відповідальності та можливостей  Голови громади та місцевої ради.
поширити новину: