Ви тут:
Медицина Полтавщина Суспільство ТОП-новина 

Полтавщина посідає ІІ місце в Україні за кількістю опорних шкіл, – Олена Харченко

Полтавщина посідає ІІ місце в Україні за кількістю опорних шкіл, – Олена Харченко

3 лютого, під час апаратної наради, директор Департаменту освіти та науки Полтавської ОДА Олена Харченко розповіла про перспективи реалізації основних положень нового Закону України “Про повну загальну середню освіту” у закладах освіти області.

“16 січня Верховна Рада України прийняла Закон “Про повну загальну середню освіту”. За документ проголосували 327 народних депутатів. Закон передбачає педагогічну інтернатуру, контракти для директорів та вчителів на пенсії, учнівське самоврядування, можливості для створення справжньої старшої профільної школи, можливість для учнів обирати свою освітню траєкторію, фінансову автономію шкіл, більше можливостей для професійного зростання та збільшення зарплат вчителів”, – повідомила Олена Харченко.

Закон гарантує зарахування дітей до початкової школи без жодних конкурсів, при цьому заклад має бути територіально доступним для дітей незалежно від їхнього соціального статусу чи місця народження.  Інклюзивність – тобто можливість дітям з особливими освітніми потребами навчатися в звичайних школах за власною освітньою траєкторією – також передбачена документом і гарантується учням.

“Побудова індивідуальної освітньої траєкторії. Цей механізм дає можливість кожному учню гнучко та з урахуванням власних потреб і талантів будувати своє навчання. Це важливо передусім для дітей з особливими освітніми потребами й тих учнів, що додатково поглиблено навчаються поза школою чи прагнуть навчатись вдома. Для роботи за індивідуальною траєкторією учень та/або його батьки повинні будуть звернутися із заявою до школи. Під це створюватимуть індивідуальний навчальний план, який писатимуть разом педагоги, батьки та учень, схвалюватиме педрада та затверджуватиме директор”, – розповіла Олена Харченко.

Вибір предметів учнями. Закон запроваджує право учнів обирати курси, навчальні предмети (інтегровані курси). Більше прав для учнівського самоврядування.

Реальна педагогічна автономія вчителя у: створенні програм, розробці власної системи оцінювання та заохочення учня (зі створенням шкали переведення у 12-бальну шкалу), підвищенні кваліфікації за власним вибором та за кошт держави.

Більші можливості для зростання зарплати вчителя. Документ передбачає більше доплат для вчителів, зокрема від 10 до 20% від зарплати за завідування ресурсними кімнатами, кабінетами інформатики та спортивними залами. Окрім цього, педагоги зможуть отримувати додаткові доплати, які завдяки закону матиме змогу встановлювати засновник закладу.

Педагогічна інтернатура для молодого вчителя. Перший рік роботи молодий вчитель проходитиме педагогічну інтернатуру. В її межах він чи вона отримає наставника, який буде зобов’язаний надавати консультації молодому фахівцю та допомагати йому стати успішним вчителем. Наставник отримуватиме додаткову 20% надбавку. Більше можливостей для педагогічного зростання вчителів.

Безпечніше середовище для дітей. Закон дає можливість батькам супроводжувати дитину з особливими освітніми потребами під час навчання, а також надає гарантії захисту учнів від булінгу. Окрім цього, документ передбачає обов’язкове навчання вчителів основам домедичної допомоги та закриває доступ у заклад особам, які вчинили злочин проти статевої свободи чи статевої недоторканності дитини.

Нові підходи до призначення директорів шкіл. Згідно з Законом «Про освіту», директор може займати свою посаду не більше 2 термінів по 6 років поспіль в одному закладі.

“На Полтавщині працює 127 директорів та понад 1800 вчителів пенсійного віку. До 1 липня 2020 року директори шкіл, які перебувають на безстрокових трудових угодах, будуть в обов’язковому порядку переведені на строкові трудові угоди на 6 років (на 1 рік – для директорів, які отримують пенсію за віком) з наступною можливістю брати участь у конкурсі”, – зазначила Олена Харченко.

Однак щоб ця змінність влади давала позитивні наслідки для розвитку закладу, мають діяти прозорі та чесні механізми виборів директорів. З урахуванням пілотування різних видів конкурсного відбору директорів Закон встановлює, що колектив школи та батьки відіграватимуть дорадчу роль під час виборів, але сам конкурс проводитиме незалежна комісія. Також обов’язковою є відеотрансляція та відеофіксація відбору. Це має мінімізувати використання адмінресурсу директором, а також вплив виборів на навчальний процес.

Закон також передбачає, що в межах конкурсу директор обов’язково повинен буде представити стратегічний план розвитку закладу.

“В області створено 62 опорні школи. Полтавщина посідає ІІ місце в Україні за кількістю опорних шкіл. За останні роки зменшується кількість малокомплектних шкіл. Станом на 2019 рік їх нараховується 201. Ми вже вирахували вартість утримання одного учня у 2019 році склав 24 тисячі гривень. У деяких районах показник менше, ніж середній по області. Менше – у Полтаві, Кременчуці, Лубни, а більше – у Машівському та Новосанжарському районах. Необхідно продовжувати оптимізацію закладів освіти, щоб мати кошти на розвиток освітнього середовища”, – зазначила Олена Харченко.

Система Orphus