Вчені виявили, квіти якого кольору найбільше полюбляють бджоли

Комахи-запилювачі при виборі квітки орієнтуються не тільки на її запах, але і на відтінок. Такого висновку дійшли американські біологи, які описали колірні пріоритети диких бджіл.

Бджоли мають незвичайний зір, який нагадує мозаїку. Їх складні очі складаються з великої кількості дрібних очок (3000-4000 у матки, 4000-5000 у робочої бджоли, 7000-10 000 у трутня), кожне з яких сприймає лише невелику частину того, що знаходиться перед комахою. Як і у більшості людей, їх зір є тріхроматичним (тобто вони сприймають три різних ділянки спектра), але при цьому комахи сприймають іншу колірну палітру. На відміну від нас, бджоли не бачать червоний колір, зате відмінно розрізняють всілякі відтінки зеленої, синьої та ультрафіолетової частин спектра.

Біологи з Університету штату Орегон провели дослідження, яке дало змогу зрозуміти колірні пріоритети бджіл. Завданням учених було з’ясувати, на якій саме відтінок синього орієнтуються бджоли: ваблять їх хвилі, ближчі до зеленого кольору чи до бузкового. Для цього було створено 11 флуоресцентних пасток, що нагадують пелюстки квітів. На пластини були нанесені особливі барвники, які не тільки відтворювали кольори, але також могли випромінювати світло після поглинання ультрафіолету. Пастки розставлялися на ділянках, куди злітаються комахи-запилювачі. За результатами експерименту було знайдено кілька закономірностей.

Виявилося, що синій колір в області довжин хвиль від 430 до 490 нанометрів користується у бджіл і джмелів «шаленою популярністю». При цьому особливо привабливими виявилися сині флуоресцируючі пелюстки: це пояснюється тим, що цей сигнал найвиразніше виділяє квітку на тлі зеленого листя і трави. Колірний діапазон від 400 до 430 нанометрів зацікавив комах менше, а ось пастки, що підбурювали виключно зелені фоторецептори, бджіл не привабили взагалі.