Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Як стартував опалювальний сезон у Полтаві, — розповів головний інженер «Полтаватеплоенерго»

Як стартував опалювальний сезон у Полтаві, — розповів головний інженер «Полтаватеплоенерго»

Минуло вже понад два тижні, як у Полтаві розпочався опалювальний сезон. Чи були труднощі під час підготовки до нього, як він стартував і проходить? Щоб отримати відповіді на ці та інші питання, ми поспілкувалися з головним інженером «Полтаватеплоенерго» Володимиром Пасічком.

— Володимире Степановичу, які з запланованих цього року заходів в рамках підготовки до опалювального періоду були виконані, а які планується виконувати до кінця року?

— Зараз підготовка до опалювального періоду завершена, і з 28 жовтня відповідно до рішення Полтавської міської ради розпочався опалювальний сезон 2019-2020 років.

Попередні підсумки міжопалювального періоду ми вже підбивали у вересні (http://te.pl.ua/publkacyi/novini-galuz/1570-golovniy-nzhener-poltavateploenergo-volodimir-paschko-rozkriv-osoblivost-cogorchnoyi-pdgotovchoyi-kampanyi-do-opalyuvalnogo-perodu-2019-2020-rr.html). Було проведено поточний ремонт обладнання 90 котелень і теплогенераторних, 28 ЦТП, гідравлічні випробування 213,5 км (у 2-трубному вимірі) мереж теплопостачання, що перебувають на балансі підприємства.

Один з наймасштабніших проектів, передбачений інвестиційною програмою підприємства на цей рік, — модернізація поверхонь нагріву котла №3 ПТВМ-50 районної котельні на вул. Ціолковського, 36. Котел експлуатувався 40 років, що удвічі перевищує нормативний термін. На сьогодні підрядна організація завершила монтаж металевої частини його поверхонь нагріву. На фінішній прямій роботи з обшивки і обмурування котла, підключення газопроводів і пальникових блоків. До 1 грудня також завершаться пусконалагоджувальні роботи, й котел буде готовий до введення в експлуатацію.

Модернізація котла ПТВМ-50 триває з 2018 року, і її загальна вартість склала близько 7 млн грн. Третім етапом модернізації, запланованим на 2020 рік, стане заміна димової труби висотою 52 метри.

Окрім поточних ремонтів, було виконано і низку інших робіт. Зокрема, було реконструйовано 1 км (у 2-трубному вимірі) зношених мереж опалення, гарячого водопостачання та циркуляції із застосуванням попередньоізольованих сталевих та полімерних труб, а також ЦТП на вул. Ціолковського, 40 із заміною теплообмінників, насосів та впровадженням системи диспетчеризації. Працівники «Полтаватеплоенерго» відремонтували 32 котли та модулі різних марок і 47 насосів, провели еколого-теплотехнічну наладку 82 котлів. Також було виконано монтаж модемів дистанційної передачі даних з будинкових теплових лічильників та вузлів обліку електроенергії на котельнях підприємства, встановлення утилізатора тепла відхідних газів. Фахівці підприємства замінили понад 1,5 км аварійних мереж та вісім комплектів автоматики безпеки «Альфа». Протягом міжопалювального періоду ми відновили роботу систем хімводопідготовки на семи котельнях, теплову ізоляцію на майже 3,5 км мереж (у 2-трубному вимірі), використавши на це близько 270 куб. м теплоізоляційного матеріалу. На місці проведення ремонтних робіт було відновлено асфальтобетонне покриття — 100 ділянок загальною площею майже 2450 кв. м.

Нині тривають роботи з ліквідації аварійних поривів на мережах опалення та гарячого водопостачання, що виникли останнім часом в процесі щоденної експлуатації, а також на початку опалювального періоду. Адже, за нашими підрахунками, відсоток зношеності мереж теплопостачання коливається від 60 до 70%, тому й аварійні пориви виникають досить часто.

До кінця року триватимуть роботи із забезпечення будинкових вузлів обліку теплової енергії системами дистанційного зняття показників, впровадження систем диспетчеризації ЦТП тощо. А якщо дозволятимуть погодні умови, то до кінця року проводитимуться ще й реконструкції мереж теплопостачання.

— Скільки коштів вдалося спрямувати на цьогорічну підготовчу кампанію і яким напрямкам віддавалася перевага?

— Насамперед хочу зазначити, що цьогорічна підготовка до опалювального періоду проходила в умовах украй скрутного фінансового становища підприємства. Спричинила його передусім складна і тривала процедура перегляду чинних тарифів на теплову енергію, які для «Полтаватеплоенерго» встановлює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) (http://te.pl.ua/publkacyi/novini-galuz/1395-chomu-poltavateploenergo-stavlyat-na-mezhu-bankrutstva.html). В умовах постійного зростання вартості енергоносіїв, паливно-мастильних матеріалів, запчастин, труб, витрат на виплату заробітної плати підприємство вимушене вже тривалий час працювати з тарифами, які «не встигають» за зміною своїх складових. Це призводить до постійних та серйозних збитків.

На період підготовки теплового господарства й реалізації всіх запланованих заходів, які б дозволили впевнено розпочати опалювальний період, передбачалось витратити більш ніж 30,5 млн грн. З почату цього року на виконання всіх ремонтів, реалізацію інвестиційної програми, придбання матеріалів та на інші потреби витрачено трохи більше 21 млн грн.

Це значно стримує підприємство у втіленні планів. Незважаючи на всі перешкоди і труднощі, намагаємося все ж таки сконцентрувати всі ресурси, зберегти трудовий колектив і реалізувати задумане.

— З якими ще труднощами при цьогорічній підготовці до зими зіштовхнулося підприємство?

— Дефіцит обігових коштів негативно впливає на фактичний розмір середньомісячної зарплати працівників підприємства: її рівень став неконкурентним на сьогоднішньому ринку праці.

Низький рівень заробітної плати на підприємстві призвів до значного відтоку кваліфікованих робітників працездатного віку. Звільняються не тільки працівники виробничих професій: електрозварники, газорізальники, котлочистильники, слюсарі-ремонтники, а й працівники керівного складу та висококваліфіковані інженерно-технічні працівники. А з-поміж тих працівників робітничого фаху, що лишились на підприємстві, майже п’яту частину складають пенсіонери.

На сьогодні гостро постала проблема укомплектування штату операторів котелень. Це сезонні працівники, більшість яких у міжопалювальний період перебуває на обліку в центрах зайнятості. На опалювальний сезон 2019-2020 років на підприємство не повернулась майже половина операторів. Укомплектувати штат вдалося винятково завдяки пенсіонерам, що звільнилися в минулі роки. Початок наступного опалювального сезону — під загрозою, адже більшість пенсіонерів, які працюють зараз, мають граничний вік і не зможуть пройти медогляд та працювати в нічні зміни. Центри зайнятості не мають змоги сформувати групи для навчання операторів, оскільки люди не погоджуються працевлаштовуватись на підприємство й отримувати зарплату того рівня, який «Полтаватеплоенерго» може їм запропонувати.

— Чи здатне підприємство встояти на ногах у ці скрутні часи? Чи зверталися ви по допомогу до органів влади? Хто відгукнувся і чим допоміг?

— У міжопалювальний період підприємство зуміло вистояти. Зарплату працівникам ми виплачували лише за рахунок залучення кредитних коштів. На жаль, фінансової допомоги чи підтримки від обласної влади або міста підприємство не отримувало.

— З якими фінансовими показниками підприємство увійшло в цьогорічний опалювальний період?

— Украй значною та важливою причиною фінансових проблем підприємства є заборгованість населення та установ міста за спожиті послуги з теплопостачання та гарячого водопостачання (http://te.pl.ua/publkacyi/novini-galuz/1580-zastupnik-generalnogo-direktora-poltavateploenergo-roman-kashin-stan-rozrahunkv-spozhivachv-z-pdpriyemstvom-pokraschivsya-odnak-zagalna-zaborgovanst-naselennya-zrosla.html). Так, на 1 листопада цього року заборгованість за теплову енергію склала 213 млн грн. За таких умов план підготовки котелень, теплових пунктів і теплових мереж виконується не в повному обсязі, частина заходів, необхідних для стабільного проходження опалювального сезону, залишається нереалізованою. Крім того, зростання заборгованості споживачів призводить до заборгованості підприємства перед НАК «Нафтогаз України» за спожитий природний газ, накопичення боргів — до штрафних санкцій, а в подальшому — і до можливого відключення «Полтаватеплоенерго» від газопостачання.

За підрахунками, за поточний рік збитки підприємства можуть скласти близько 100 млн грн — передусім через невідповідність тарифів фактичним витратам. Основні статті витрат, які значно перевищують передбачені чинними тарифами, — це заробітна плата, витрати на питну воду, електроенергію, витрати на пальне й матеріали для проведення ремонтів, екологічний податок тощо.

— Як відбувався старт опалювального сезону в Полтаві?

— В останній тиждень вересня традиційно проводилися пробні пуски тепла. Як показує досвід минулих років, саме в цей тиждень відбувається остання перевірка готовності систем споживачів перед опалювальним сезоном.

Пуск тепла відбувся у чітко визначені терміни. Графік пуску розрахований на два дні, але переважна більшість котелень була включена в роботу в перший день, аби тепло якнайшвидше надійшло до осель полтавців.

Початок цього опалювального періоду був надзвичайно складним. Дається взнаки стрімке «старіння» мереж теплопостачання, застаріла матеріально-технічна база, брак кваліфікованих кадрів. Однак трудовий колектив щодня докладає максимум зусиль, аби зберегти для Полтави статус одного з найтепліших міст України.

— Який стан опалення в соціальній сфері міста?

— Щороку на прохання керівників медичних установ, виховних та навчальних закладів підприємство подає тепло установам, що підключені до котелень підприємства і де є така можливість, іще до офіційного старту опалювального сезону. Цей рік не став винятком, і вже 2 жовтня 75% об’єктів соціальної сфери міста були з теплом. Решта закладів охорони здоров’я, школи і дитсадки отримали тепло після прийняття рішення про початок опалювального періоду 28 жовтня. Зараз усі соціально важливі об’єкти міста — з теплом.

— Як розпочався опалювальний сезон у житловому фонді Полтави?

— Наскільки був підготовлений житловий фонд, можна судити по тому, як швидко з початком опалювального періоду тепло надійшло в оселі полтавців. Необхідно зазначити, що частина будинків, які розраховуються за спожиту теплову енергію за будинковими приладами обліку, на сьогодні сягнула 91%. Також зростає відповідальне ставлення полтавців до споживання теплової енергії. Раціональне використання тепла має низку переваг, і ми підтримуємо мешканців, які самостійно регулюють обсяги тепла, що надходить на опалення їхніх багатоповерхівок (http://te.pl.ua/publkacyi/novini-pdpriyemstva/1626-poltavateploenergo-meshkanc-kozhnogo-zhitlovogo-budinku-mozhut-obrati-sob-ndivdualniy-rezhim-teplospozhivannya.html).

Ще до початку опалювального періоду підприємство розробляє графік пуску тепла, який розміщує на офіційному сайті, а також направляє до управління житлово-комунального господарства та до районних рад міста. Це дозволяє заздалегідь спланувати роботи з увімкнення котелень та узгодити з балансоутримувачами дії щодо подачі тепла до житлового фонду.

Звісно, не обходиться і без прикрощів. Уже протягом опалювального періоду сталося 12 аварійних поривів на теплових мережах підприємства та 42 — на внутрішньобудинкових системах багатоповерхівок.

Усі ланки підприємства, задіяні у ввімкненні тепла, зокрема й виробничо-диспетчерська служба, у пусковий період працюють у посиленому режимі. Тому всі аварійні ситуації ліквідуються у стислі терміни, а роботи за необхідності не припиняються навіть у нічний час.

— Торік багато говорилося про ситуацію навколо ринку «Мотель». Чи щось змінилося?

— Доволі складне питання заміни аварійної ділянки, розташованої під торговельними павільйонами ринку “Мотель”, довелося вирішувати протягом майже півроку, але в кінцевому результаті ситуація була врегульована з керівництвом ринку.

Реконструкція ділянки теплової мережі була внесена до інвестиційної програми підприємства на поточний рік. На сьогодні весь обсяг запланованих робіт з реконструкції теплової мережі (проектні, монтажні й земляні) завершений. Вартість ремонту ділянки загальною протяжністю близько 200 м (у 2-трубному вимірі) склала 3,7 млн грн.

— Упродовж цього літа не сходила з вуст тема опалення так званого 109-го мікрорайону. Яка ситуація там зараз?

— У минулих опалювальних сезонах споживачі 109 мікрорайону отримували теплову енергію від двох джерел: комунальної котельні «Полтаватеплоенерго» на вул. Квітучій, 6 та котельні промислового підприємства АТ «Полтавський турбомеханічний завод», що розміщена на відстані близько кілометра від мікрорайону. Незважаючи на те, що розподільчі мережі обох котелень тісно переплітаються між собою, з’єднувального трубопроводу між ними не було. У результаті всебічного обговорення на нарадах в обласній адміністрації та Полтавській міській раді було прийняте найбільш доцільне рішення — виконати повну реконструкцію котельні нашого підприємства, що на вул. Квітучій, із збільшенням удвічі встановленої потужності та переключити на неї споживачів з котельні АТ «ПТМЗ». До того ж це відповідає чинному міському енергетичному плану.

Оскільки реалізація проекту потребує значного часу, виконання робіт було розділене на два етапи. До першого етапу входить виготовлення проектної документації на реконструкцію котельні на вул. Квітучій, 6; підключення до теплових мереж котельні на вул. Ст. Кондратенка, 5/9 житлового будинку на вул. Зіньківській, 11/31; будівництво з’єднувальної перемички між тепловими мережами котелень і заміна частини існуючих ділянок із збільшенням діаметрів трубопроводів; придбання мережних насосів та їх монтаж у котельні на вул. Квітучій, 6 з урахуванням теплової потужності об’єктів, які приєднуються до котельні; виконання технічних умов АТ “Полтаваобленерго” в частині збільшення дозволеної електричної потужності для підключення нових насосів.

Рішеннями сесій Полтавської міської ради на виконання робіт першого етапу виділено 8 млн грн.

Зараз уже завершені роботи з реконструкції теплової мережі, що переключає житловий будинок по вул. Зіньківській, 11/31 на котельню підприємства по вул. Ст. Кондратенка, 5/9. Проведені тендерні торги та укладений договір із заводом-виробником на постачання попередньоізольованих труб. Отримані технічні умови від АТ «Полтаваобленерго» й укладений договір на їх виконання. Планується укласти договір з підрядником на монтаж насосів. Проведено ще один тендер на постачання труб, необхідних для прокладання з’єднувальної перемички. На сьогодні активно тривають роботи на майданчиках виконання робіт з монтажу трубопроводів.

До моменту остаточної реалізації проекту реконструкції котельні на вул. Квітучій понад 5 тисяч мешканців мікрорайону отримуватимуть послуги з теплопостачання від котельні ПАТ «ПТМЗ».

Виконання робіт першого етапу дозволить уникнути можливих непередбачуваних або аварійних ситуацій в системі теплопостачання споживачів 109-го мікрорайону міста Полтави.

Пресслужба «Полтаватеплоенерго».