Полтавщина Суспільство

У США проводять ДНК-аналіз знахідок Більського городища

ДНК-аналіз людських решток з Більського городища на Полтавщині спеціалістами у США мають розкрити загадку його некрополя.

Про це повідомляє Укрінформ з посиланням на пресслужбу НАН України.

“Більський археологічний комплекс досліджується вже понад століття. Одним із найзагадковіших у його історії залишається останній період існування городища в V–IV ст. до н.е. Найбільші суперечки досі точилися навколо питання про те, чи зберегло населення Лісостепу незалежність від скіфів, чи було ними підкорене. Минулоріч було відкрито безкурганний могильник в урочищі Барвінкова Гора, котре датується якраз цим часом. Небіжчиків було орієнтовано головами на захід, що не характерно для мешканців Більського городища. Це не дозволяло впевнено стверджувати про їхню етнічну приналежність. ДНК-аналіз людських решток – кілька зразків із некрополя на Барвінковій Горі та курганів групи Б досліджуються спеціалістами у США”, – йдеться в повідомленні.

Влітку 2019 року учасники Більської археологічної експедиції Інституту археології НАН України продовжили дослідження поховань. В одній зі стін поховальної ями було виявлено спеціально викопану камеру для померлого – так званий підбій. Цей тип поховальної споруди є характерним для скіфів Північного Причорномор’я та добре відомий у їхніх некрополях на території сучасних Запорізької, Кіровоградської та інших областей півдня України. Досі на Дніпровському Лівобережжі відомим був тільки один підбій під курганом Більського некрополя і дослідники припускали проникнення незначної кількості скіфів на північ у IV ст. до н.е., але вважали, що це не впливало на загальну ситуацію і племена Лісостепу залишатися незалежними.

Проте не встигли вони висунути перші припущення, як натрапили ще на сусідню могильну яму, що виявилася катакомбою. Сумнівів не лишилося, це поховання не місцевого населення.

Разом з відкриттям значної кількості поховань (25 могил) вчені стикнулися зі ще однією загадкою: всі могили, крім однієї, належали жінкам і дітям, яким в останній шлях поклали скромний інвентар – намисто, залізні браслети, бронзові скроневі кільця, пряслице, голку. На сьогодні питання про те, де поховано представників сильної статі цього колективу, не вирішено. Є щонайменше два варіанти відповіді. Перший: у майбутньому буде виявлено спеціальну «чоловічу» ділянку некрополя. Другий: можливо, кістяки захисників колективу перебувають у більш престижних похованнях під іншими курганами. Верифікувати цю гіпотезу допоможе саме ДНК-аналіз людських решток.