Ви тут:
Медицина Суспільство Україна 

Лікарі самі можуть обирати, як розвивати свої компетенції, – МОЗ

Всеукраїнська рада реанімації та екстреної медичної допомоги організовує курси, покликані підвищити рівень знань та умінь з проведення реанімації й надання екстреної медичної допомоги, зокрема медиками в лікувально-профілактичних закладах.

Голова правління Ради Віталій Крилюк, який також є інструктором Європейської ради реанімації, розповідає, як ці курси можуть бути корисні лікарям в організації безперервного професійного розвитку, повідомляють у МОЗ.

У системі Європейської ради реанімації є три напрями курсів, які стосуються надання допомоги при раптовій зупинці кровообігу. Група курсів із серцево-легеневої реанімації має декілька рівнів, починаючи з базового рівня (Basic life support, BLS) і закінчуючи Advance life support (ALS). BLS підходять для всіх: і медиків, і немедиків, ALS стосуються надання допомоги на ранньому госпітальному етапі. Зараз у нас ці курси проходять медики всіх напрямів: і догоспітального етапу, і екстреної медичної допомоги, і лікарі стаціонарів — від терапевтів до анестезіологів. 

Самі курси недовгі: BLS, наприклад, тривають 8 годин, ALS — три дні, але передбачають не читання лекцій, а винятково відпрацювання алгоритму дій. Перед початком курсанти отримують доступ до методичних матеріалів, які вони повинні прочитати і прийти на курси вже підготовленими. Тобто три дні — це завершальний етап, а якщо врахувати час, коли курсанти готуються, — загалом це охоплює декілька тижнів. 

Ми почали впроваджувати ці курси у вересні минулого року, коли отримали дозвіл, уклали договори про співпрацю і владнали всі формальні й документальні моменти з Європейською радою реанімації. Тому наші курси відповідають найвищим європейським стандартам: Європейська рада дуже жорстко контролює рівень викладання. 

Крім курсів із серцево-легеневої реанімації, у нас є курси з надання допомоги дітям. Вони також мають кілька рівнів: Basic life support педіатричний і Advance life support педіатричний; є окремий курс із допомоги новонародженим, своя специфіка є і в допомозі дітям різних вікових категорій. 

Зараз плануємо і готуємо методичну базу для курсів із травми. У Європейської ради реанімації є відповідний курс, який призначений переважно для ранньогоспітального етапу надання допомоги. 

Ще один напрям — курси для інструкторів. Це також актуально для медиків — не заради отримання балів у рамках БПР, а щоб мати кращі можливості для перекваліфікації, якщо вони захочуть зайнятись викладанням. З кожного набору курсантів ми вибираємо тих, хто міг би викладати, і запрошуємо їх пройти курс «викладач-інструктор». Зараз тих, хто міг би якісно викладати згадані курси, недостатньо, а потреба в цьому велика. 

Нова система безперервного професійного розвитку в усьому переважає стару систему. Важливо, що лікар може сам обирати, що він хоче вивчати. Він не прив’язаний до системи, яка змушує його ходити на ПАЦи і непотрібні ТУ (вони мають практично нульовий ефект). Тепер немає потреби писати звіти, які на 90% були формальними і не відповідали дійсності. 

Ще великий плюс у тому, що люди зможуть отримати доступ до якісної інформації. 

У нас зараз, напевно, збільшиться обсяг роботи, адже бали, які зможуть отримати люди після завершення наших курсів, необхідно набирати щороку. 

Курси, які можна проходити будь-де у зручному темпі

Центр громадського здоров’я МОЗ України розробляє і впроваджує онлайн-курси. Його фахівці брали участь в удосконаленні нової системи БПР, вони одразу включилися в доопрацювання проекту наказу № 446, щойно його було оприлюднено для громадського обговорення.

У відділі координації освітніх програм Центру громадського здоров’я МОЗ України розповіли про переваги курсів онлайн-навчання та удосконалення, які буде впроваджено найближчим часом. 

На платформі дистанційного навчання ЦГЗ зараз доступні 11 курсів. Їхня тематика відповідає основним напрямам роботи Центру: громадське здоров’я, боротьба з ВІЛ-інфекцією, вірусними гепатитами і туберкульозом, замісна підтримувальна терапія, організаційні аспекти надання медичної допомоги. Вони призначені насамперед для лікарів первинної та вторинної ланки, деякі – для соціальних працівників або психологів. Серед курсів, які ми плануємо запустити до кінця року, є орієнтовані на широку аудиторію, в тому числі на неспеціалістів. 

У вересні Центр запускає великий курс «Основи громадського здоров’я для фахівців». Крім нього, зараз маємо у виробництві іще п’ять курсів. Серед них є високоспеціалізовані (наприклад, курс із ДОТ для лікарів, які ведуть випадок туберкульозу) та більш загальні: з неінфекційних захворювань, імунопрофілактики тощо. 

Найголовніша перевага онлайнкурсів — це можливість для слухачів дивитися їх будь-де, де є відносно стабільний Інтернет, у тому числі з мобільних пристроїв. Ми принципово відмовилися від моделі навчання, коли кожен наступний модуль відкривається тиждень за тижнем. У кожного слухача свій темп навчання, свої можливості: онлайн-навчання дозволяє це враховувати, і було б недалекоглядно не користуватися цією перевагою. Ефективно працює змішаний формат, коли частину курсу слухачі проходять онлайн, а потім Центр запрошує їх на очний тренінг. Окрім цього, курси дозволяють висвітлити специфічні вузькоспеціалізовані теми, за якими важко провести офлайннавчання, — наприклад, дитинство з ВІЛ. 

Якщо грамотно організувати й супроводжувати процес навчання, він буде не менш ефективним за традиційні форми, а в дечому навіть їх переважатиме. Онлайннавчання — це повноцінний професійний розвиток, особливо якщо лікар ставиться до цього відповідально і не нехтує іншими формами (тренінгами, стажуваннями), читає профільну літературу та актуальні публікації тощо. 

Наказ № 446, який запроваджує нову систему БПР, — це те, на що ми довго чекали. Щойно він з’явився на громадському обговоренні, ми одразу ж включилися в його доопрацювання, постійно консультувалися з фахівцями з МОЗ. Цей наказ впорядковує освітні форми, які вже фактично склалися, та врегульовує офіційний статус освітніх заходів, які проводить Центр: і тренінгів, і онлайн-курсів. Важливо, що серед провайдерів БПР формується здорове конкурентне середовище та ліквідується багаторічна монополія інститутів післядипломної освіти. Фахівці мають можливість самостійно обирати, які заходи для них є найкориснішими та найцікавішими, — це справді важливо. 

Нова система нарешті дозволяє лікарям повноцінно включати наші заходи до освітнього портфоліо. Це стимулюватиме нас розширювати можливості для професійного розвитку, планувати нові онлайн-курси та тренінги, а фахівців — шукати те, що їм найбільш цікаво, а не зосереджуватися винятково на традиційних курсах тематичного удосконалення. 

Ми стежили за впровадженням системи БПР із самого початку, тому намагалися максимально передбачити «синхронізацію» з цими змінами. Зараз доопрацьовуємо платформу дистанційних курсів, щоб спростити життя і лікарям, і атестаційним комісіям: уже додали можливість самостійної генерації сертифікатів, скоро з’являться можливість верифікації сертифікатів та інші корисні функції. Платформу дистанційних курсів чекає велике оновлення.

Інше нововведення — система обліку учасників, які пройшли будь-які освітні заходи в Центрі громадського здоров’я. Це дозволить максимально спростити підтвердження балів для освітнього портфоліо та оптимізувати навчання так, щоб забезпечити якнайширше охоплення. 

Лекції, семінари, майстер-класи і конференції для БПР лікарів

Група компаній «МедЕксперт», по суті, давно сприяє безперервному професійному розвитку лікарів: проводить різноманітні навчальні та наукові заходи, в тому числі міжнародні.

Які нові формати вони пропонують і які перспективи вбачають у новій системі БПР, розповідає Дана Бахтіярова, генеральний директор Групи компаній «МедЕксперт». 

Під егідою Групи компаній «МедЕксперт» в Україні щороку проводиться близько 90 освітніх заходів для лікарів та фармацевтів. Це лекції, семінари, конференції, симуляційні тренінги тощо. Заходи проводяться як у виїзному форматі, так і у форматі телемостів, завдяки чому можна одночасно охопити аудиторію в кількох регіонах і задовольнити потребу в отриманні нової інформації та ознайомленні з передовим досвідом. Наші слухачі — сімейні лікарі, терапевти, педіатри, акушери-гінекологи, кардіологи, стоматологи, фармацевти, анестезіологи, хірурги та лікарі інших спеціальностей. Для нас уже не настільки актуально розширювати географію — наші заходи проводяться по всій країні. Зараз основним напрямом розвитку є робота над тематичним розширенням та новими форматами. І в цьому нам допомагає моніторинг думки учасників заходів. 

Починаючи з цього року, ми запускаємо семінари для лікарів у новому форматі — з акцентом на набуття та відпрацювання практичних навичок відповідно до вимог міжнародних протоколів. Новий формат об’єднує лекції визнаних авторитетів та молодих фахівців, проведення семінарів, майстер-класів, тренінгів тощо. Відгуки від учасників дуже схвальні, тож рухатимемося в цьому напрямі. 

Звісно, ми плануємо розвиватися та змінюватися одночасно зі змінами в системі БПР. Проте дещо думаємо лишити незмінним: поки лікарі не отримуватимуть гідну, європейського рівня, заробітну плату, проходити навчання європейського рівня на більшості організованих ГК «МедЕксперт» заходах вони зможуть безкоштовно. 

Головна перевага нової системи БПР очевидна — це можливість започаткування провайдерського руху системи БМО/БПР в України. Сьогодні в Україні існує традиційна система післядипломної освіти, що створювалася роками. Проте перспектива залучення недержавних провайдерів — гарантія збільшення можливостей професійного розвитку для лікарів. Без сумніву, ми говоримо винятково про визнані міжнародними акредитаторами компанії, що на законних підставах можуть надавати слухачам сертифікати з міжнародними кредитами, які, на жаль, не були легітимними в Україні до підписання цього наказу. Так, завдяки тому що ГК «МедЕксперт» уже два роки поспіль проходить навчання в Акредитаційній раді з безперервної медичної освіти США (ACCME) та співпрацює з європейським провайдером безперервної медичної освіти та безперервного професійного розвитку Siyemi learning, учасники Міжнародного конгресу «Раціональне використання Антибіотиків. Antibiotic resistаnce STOP!», який ми провели 2018 року, отримали сертифікати міжнародного зразка з максимальною кількістю кредитів. Всі заходи ГК МедЕксперт акредитовані міжнародними СМЕкредитами. Тож запровадження нової системи БПР, з одного боку, надає медикам змогу обирати, в кого навчатися і що вивчати, спрощує процес підтвердження кваліфікації на міжнародному рівні, а з іншого — формує конкурентне поле серед надавачів освітніх послуг. Останнє, як і будь-яка конкуренція в будь-якій сфері, неминуче приведе до підвищення рівня якості навчального контенту. А від якості освіти лікаря безпосередньо залежить якість надання медичної допомоги пацієнтам.