Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Трагічні, але забуті: якими були найпам’ятніші полтавські авіакатастрофи

У середині ХХ століття льотчики часто не могли впоратися з новими літаками, що ставало причиною трагедій.

На міському кладовищі Полтави є багато могил, які мають те чи інше історичне значення для історії обласного центру Полтавщини. Серед них є поховання льотчиків, які трагічно загинули у 1940-1960 роках під час освоєння нової техніки.

У 1946 році з Любліну (Польща) на авіабазу Полтава-4 перебазувалася 13-та гвардійська Дніпропетровсько-Будапештська важка бомбардувальна авіаційна дивізія. Разом зі штабом дивізії на Полтавський аеродром перебазувався 185-й гвардійський Кіровоградсько-Будапештський важкий бомбардувальний авіаційний полк.

У 1949 році полк перший у Військово-повітряних силах СРСР отримав на озброєння важкі бомбардувальники Ту-4. З 1955 року на озброєнні 185 ВБАП — важкі реактивні бомбардувальники Ту-16.

За інформацією Tu16-badger, саме останні ввійшли до історії як літаки, що забрали життя найбільшої кількості полтавських льотчиків з часів закінчення Другої світової війни. Десятиліттями справи загибелі людей знаходилися під грифом «цілком таємно», однак в останні роки про них почали розповідати. До вашої уваги найпамятніші з них:

  • 6 серпня 1955 року. Катастрофа Ту-16 капітана Алькова, 326 ВБАП. Загинули к-н Альков І.І, м-р Лебедєв І.М., к-н Молчанов НЯ, ст. л-т Кишенькових та інші (поховані у Полтаві);
  • 26 червня 1956р. катастрофа літака Ту-16А, аеродром Полтава, Полтава 185 ВБАП, КК м-р Бондаренко. Злетівши з аеродрому Полтави, на висоті 11000 м у районі Рязані літак потрапив в сильні грозові розряди. Мимовільно відключилися двигуни. Причину катастрофи встановити не вдалося, але аварійна комісія зробила припущення, що після зупинки обох двигунів екіпаж втратив орієнтування на місцевості. На висоті 500-600 метрів важка машина вийшла з хмарності, але часу на запуск двигунів вже не було. Екіпаж з 6 осіб загинув: м-р Бондаренко М.Л., к-н Щербань Г.М., ст. л-т Румянцев В.Е., л-т Клименко Г.І., л-т Понамарев В.І., л-т Бабанов В.Н.
  • Ту-16, Полтава, 226 ВБАП. Катастрофа при освоєнні дозаправки в повітрі, екіпаж к-на Малишева загинув;
  • 1961 (точна дата невідома) відбулася катастрофа літака Ту-16 (у Полтаві) 226 ВБАП при освоєнні дозаправки в повітрі. Екіпаж, 6 осіб, загинув;
  • 13 червня 1963 р. Катастрофа літака Ту-16, аеродром Полтава, 226 ВБАП. Екіпаж після виконання бомбометання на полігоні з дозволу заходив на посадку у закритій кабіні. Отримавши команду: «знижується до висоти кола по тиску 751» командир відповів: «Зрозумів, висота кола». Замість ешелону 1200 м знизилися до 200 м. На запити про висоту ешелону, відповідали – «1200». Через 30 с літак зіткнувся із землею в 17 км від Полтавського аеродрому 185-го ВБАП, екіпаж загинув. Повітряний пілот-радист, який після катастрофи жив ще 9 годин, сказав: «Втратили висоту, командир дуже лаявся». Загинули к-н Зінов’єв М.В., ст.л-т Міхєєв С.О., ст.л-т Рябов А.П., ст.л-т Красножон А.І., старшина Рибалко і ст.сержант Мотричко Є.Г.
  • 3 березня 1967 р. катастрофа літака Ту-16, аеродром Полтава (Прилуки). Командир корабля, командир загону к-н Пасинков Л.П. Екіпаж виконував політ для розвідки погоди. Через погіршення погоди був відправлений на запасний аеродром Полтава, де за прогнозом очікувалися ПМУ (прості метеоумови), але до моменту підходу видимість погіршилася до 2,5 км. Літак потрапив у туман, тому екіпаж пішов на 2-й коло. Зачепив правим візком і закрилком дах будівлі дальнього привідного радіомаяка, що призвело до прогресуючого крену. З висоти 80-100 м з правим креном літак зіткнувся із землею. Загинули – к-н Пасинков Л.П., м-р Карташов А.І., к-н Філатов Н.А., ст.л-т Большаков Г.Д., ст.л-т Ларіонов Б.А., сержант Горлов І.В.
  • 4 жовтня 1968 р. катастрофа літака Ту-16, аеродром Полтава, 185 ВБАП, капітан літака Яшуков В.П. Екіпаж переганяв літак з аеродрому Прилуки на аеродром Полтава. Літак увійшов в хмари на висоті 250 м на видаленні 4 км від кінця злітної смуги, потім різко знизився до висоти 100 м і знову набрав висоту, потім перейшов на зниження та зіткнувся з землею. Командира вогневих установок, побачивши незвичайну поведінку літака, на висоті 1200 м катапультувався. Решта членів екіпажу загинули (к-н Яшуков В.П., ст.л-т Скляров І.С., л-т Карнаущенков А.В., сержант перечесу А.Є., ст.л-т Черевко А.Я);
  • ??. ??. 6? Ту-16 Полтава 226 ВБАП Катастрофа при освоєнні дозаправки в повітрі, екіпаж загинув.

Ту-16 (виріб «Н», за кодифікуванням НАТО — Badger) — радянський важкий двомоторний реактивний багатоцільовий літак: дальній бомбардувальник, протикорабельний літак та ракетоносець. Став першим дальнім швидкісним літаком-ракетоносцем СРСР. Серійно випускався з 1953 до 1963 року трьома авіаційними заводами. За час виробництва було виготовлено понад півтори тисячі літаків Ту-16. Випускався в різних модифікаціях, включаючи літак-заправник, літак РЕБ та інші. У Військово-повітряних силах СРСР Ту-16 експлуатувався протягом півсторіччя — від часу свого створення до розпаду СРСР та закінчення «холодної війни». Знятий з озброєння в середині 1990-х. Також перебував на озброєнні Єгипту, Іраку та Індонезії. Сьогодні оператором Ту-16 є Китай, який випускав його за ліцензією під назвою Xian H-6