Вчені з’ясували, що вбило ацтеків 500 років тому

У 1545 році епідемія вразила мексиканську націю ацтеків: люди почали скаржитися на високу температуру, головні болі та кровотечу з очей, рота і носа.

Протягом 5 років епідемія, під назвою «cocoliztli» вбила понад 15 млн людей – приблизно 80% населення. На ацтекській мові наватль, це слово означає пандемію. Однак, понад майже 500 років вчені ставили під сумнів її причину, – інформує ZiK з посиланням на видання The Guardian.

У понеділок вчені спростували діагнози – віспу, кір, паротит та грип як можливу причину смерті ацтеків, виявивши сліди «кишкової лихоманки», подібної на тиф, у зразках ДНК, знятих із зубів давно померлих жертв.

«1545-1550 рокіх cocoliztli була однією з багатьох епідемій, що вплинули на Мексику після прибуття європейців, та була, зокрема, другою з трьох епідемій, що мали найбільш руйнівні наслідки та призвели до найбільшої кількості людських втрат», – говорить Ашільд Вагене з Тюбінгенського університету, Німеччина.

«Протягом століть причина цієї епідемії обговорювалася істориками, і тепер ми можемо надати прямі докази та остаточно відповісти на це питання».

Вагене є одним із співавторів дослідження, опублікованого у науковому журналі Nature Ecology and Evolution.

Спалах цього захворювання вважається однією з найнебезпечніших епідемій в історії людства, та практично прирівнюється до бубонної чуми, яка вбила у Західній Європі у XIV ст. 25 млн осіб.

Європейські колонізатори поширила хворобу, коли ризикнули відкрити цей новий світ, приносячи нові мікроби місцевій популяції, яка не мала імунітету проти них.

Пандемія 1545 року на території сучасної Мексики та частині Гватемали спалахнула через два десятиліття після того, як епідемія віспи знищила приблизно у 5-8 млн осіб. Другий її спалах з 1576 по 1578 роки знищив решту населення.

Тепер вчені заявили, що виявили збудник захворювання. Проаналізувавши ДНК 29 скелетів, вони знайшли сліди бактерії Salmonella enterica.

Як відомо, вона спричиняє кишкову лихоманку, прикладом якої є черевний тиф. Сьогодні її мексиканський підтип рідко викликає інфікування людей.

Багато штамів сальмонели поширюється через заражену їжу або воду, і, можливо, прибула до Мексики з домашніми тваринами, привезеними іспанцями, повідомила дослідницька група.

Відомо, що Salmonella enterica існувала у Європі у середні віки.

Перейти до вмісту