“Складнощі з впровадження реформи освіти почнеться, коли дійде черга до перенавчання вчителів старшої школи”, – Оксана Макаренко
“Складнощі з впровадження реформи освіти почнеться, коли дійде черга до перенавчання вчителів старшої школи”, – Оксана Макаренко
Радник міністра освіти, упорядник концепції “Нова українська школа” Оксана Макаренко зазначає, що вчителі початкових класів зазвичай вітають ті зміни, які пропонуються новим Стандартом початкової освіти.
“Тут сильного опору немає, бо їм дали свободу – міняти теми місцями, можливість виділити більше часу на вивчення тої чи іншої теми, самим вигадати приклади, користуватися різними матеріалами. Ми проводимо опитування вчителів, і майже всі дуже схвально до цього ставляться. Вчителі початкових класів викладають майже всі предмети, і їм зручно поєднання предметів, вони можуть розкрити тему з різних боків”, – говорить вона.
На думку Макаренко, складнощі з впровадженням реформи освіти можуть початися тоді, коли дійде черга до перенавчання вчителів старшої школи, особливо до введення інтегрованих курсів у профільних класах, пише Українська правда.
“Наступний крок – це створення профільної школи, однією з базових умов для створення якої є інтеграція предметів. Бо якщо я обрав гуманітарний профіль і хочу вступати до гуманітарного вузу, то мені немає потреби вчити фізику й хімію на дуже високому рівні. Тому треба створити такий інтегрований курс, який би давав загальні уявлення і звільнив час для вивчення профільних предметів. Так само, якщо дитина обирає природничий профіль, інтегрується гуманітарний курс”, – розповідає упорядник концепції.
За її словами, ініціатори реформи зіткнулися з тим, що вчителі точних наук зазвичай схвалюють інтеграцію гуманітарного курсу, але вважають, що жодним чином не можна об’єднувати, наприклад, фізику з хімією, а викладачі гуманітарних дисциплін – навпаки.
Макаренко також пояснює, що компетентісний підхід, який впроваджується “Новою українською школою”, потребує більше часу. Саме це й пояснює введення 12-річного навчання.
“Бо одна справа, коли вчителька біля дошки сказала: “Діти, сьогодні вивчаємо підприємництво. Підприємництво буває мале, середнє й велике. Запишіть в зошити, завтра буде контрольна”. Це формує звичку “запам’ятав, здав, забув. А інша справа, коли дається груповий проект на декілька людей, де ви мусите придумати свою бізнес-ідею, під яку треба зробити бізнес-план, можливо, навіть спробувати заробити якусь першу копійчину. Тоді в тебе виникають зовсім інші стосунки з учителем, ти вже приходиш за консультацією, а не за оцінкою. Очевидно, що це потребує більше часу”, – говорить вона.
Вона пояснює також, що перенавчати вчителів складніше, ніж вчити нових підходів і методик з самого початку. Тому паралельно має йти зміна концепції педагогічної освіти.
“Реформа освіти має бути комплексною, і тут багато відповідей лежить у законопроекті “Про освіту”, який має бути прийнято восени. Ці зміни не можна втілити, тільки змінюючи методичні рекомендації. Адже в законопроекті закладено й зміну мотивації вчителя, й підвищення його кваліфікації. Без цього складно сказати, як перенавчити усіх вчителів”, – констатує Макаренко.
На першому ж етапі тільки за рік потрібно перенавчити близько 20 тисяч викладачів по всій Україні – саме стільки, за підрахунками міністерства, набиратимуть перші класи 2018 року.