Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Волонтер проекту іGov у Полтаві Альона Гончаренко: «Ми не хочемо витрачати час, сидячи в чергах»

Чи можливе впровадження порталу державних онлайн-послуг іGov у Полтаві та області? Про це в ефірі програми «Місто. Ранок» розповіла волонтер ініціативної групи, яка працює в цьому напрямі, Альоною Гончаренко.

«Полтавщина — в числі трьох областей, які ще не підключені»

А.М.: Що таке проект іGov? Для чого він взагалі потрібен? Ну і хто є ініціатором цього на загальнодержавному рівні (тому що ми знаємо, що він вже вводиться в Україні) і у нас в Полтаві?

А.Г.: Проект іGov (https://igov.org.ua/) — це надання всіх державних послуг в електронному форматі. Що мається на увазі? Тобто ви можете подати будь-які документи майже в будь-який державний орган і отримаєте всі послуги, які захочете, онлайн. Тобто ви подаєте документи онлайн і так само отримуєте відповідь на свою пошту — вже готовий документ. Або, якщо немає можливості з деяких причин надати послугу в електронному вигляді, вас запросять для отримання цього документу, вже не чекаючи в чергах, а з вказівкою точної дати і години, коли вам потрібно прийти.

А.М.: Наприклад, коли я хочу зробити паспорт, таке елементарне?

А.Г.: Елементарне, але воно також вимагає дуже багато часу…

А.М.: Так, ті, хто робив, вони знають, що треба прийти, стати у чергу, потім дочекатися своєї черги, прийти у зазначений час…

А.Г.: Чергу на чергу…

А.М.: Мені дуже подобається, у нас є черга для черги. Отже, ця ініціатива була сформована в Україні і, як я розумію, вона вже деякий час розвивається і вже 20 областей підтримали її…

А.Г.: Вже двадцять одна: Сумська область наприкінці січня теж долучилася. Тому Полтавщина — в числі трьох областей, які ще не підключені. Але найближчим часом ми виправимо цю ситуацію.

На загальнодержавному рівні волонтерами ініціативи стали такі публічні люди як Дмитро Дубілет, Яніка Мерило. Перша послуга в Україні стартувала в червні 2015 року.

Масштаб цього проекту вражає, тому що за півроку в онлайн переведено 235 послуг. Ще 903 послуги знаходяться в розробці, а 43 незабаром стануть доступними онлайн.

А.М.: Я навіть не знала, що в нас є скільки послуг.

А.Г.: Як виявилося, є. Справа в тому, що це абсолютно всі органи: це і Державна міграційна служба, фіскальна служба і управління соцзахисту — тобто якщо треба оформити будь-яку допомогу…

А.М.: Ці самі субсидії — теж сюди?

А.Г.: Зараз субсидії підключені майже у всіх областях. Це те, що потрібно, це дуже швидко і це займає дуже багато часу, якщо проходити стандартним шляхом. Якщо ви працюєте за графіком з понеділка по п’ятницю, то у вас просто немає змоги, не беручи відгулу або не відпрошуючись постійно, оформити цю субсидію.

А.М.: Так, до речі, коли відпрошуєшся, то взагалі не знаєш і наскільки підеш: на годину, дві, три чи може цілий день там просидиш.

«Роботи дуже багато»

А.М.: У Полтаві ви безпосередньо підтримали цю ініціативу. Хто ще є у вашій команді?

А.Г.: Я зараз всіх, на жаль не зможу перелічити. В паспорті нашої команди прописано 10 чоловік. Це Юлія Городчаніна, це депутат Полтавської міськради Вадим Ямщиков, Сергій Пустовіт — всіх зараз не згадаю.

А.М.: З тих, кого я знаю серед названих вами — це молоді люди.

А.Г.: Серед нас є люди і старшого віку — це наші екс-посадовці, чиновники (екс-начальник управлінь соцзахисту), тобто люди, які варилися в цій каші і знають не тільки з боку мешканця і користувача послуг, але й як надавача. Тобто люди розуміють, що від цього перевагу отримують і ті, хто їх надає.

А.М.: Чи остаточно сформована ця проектна команда?

А.Г.: Ні, ми відкриті і чекаємо всіх бажаючих, кому цікавий цей проект, для того, щоб приєдналися до ініціативи. Роботи дуже багато.

А.М.: Це можуть бути волонтери, які розповсюджуватимуть інформацію, чи посадовці, які можуть допомогти порадою?

А.Г.: Посадовці можуть підтримувати наш проект, якщо вони захочуть підключити якусь послугу на порталі. До речі, термін підключення — 2-3 робочі дні, якщо послуга є на порталі в інших областях.

Наприклад, днями на апаратній нараді у міськраді піднімалося питання ProZorro та iGov, то представник освіти запропонував надавати ще одну нову послугу, якої зараз немає в Україні взагалі.

А.М.: А що це?

А.Г.: Це отримання довідки для внутрішніх переселенців. Діти, які приїхали з окупованих територій і в них неспівпадіння з документами про освіту…

А.М.: Тобто йому треба отримати довідку, що він навчається в школі?

А.Г.: Так. Всі довідки можна отримувати онлайн. Зараз нагальне питання — це те, що від нас затребували люди і ми зможемо зробити це в найближчий час.

«На рівні області ми отримали підтримку»

А.М.: Завжди цікавить питання: гарна ініціатива, ви взялися це робити, а ви самі отримуєте за це якісь гонорари чи все «на доброму слові», як у нас часто буває?

А.Г.: Багатьох цікавить: «Для чого ви це робите і хто вам за це платить?». Насправді, це волонтерська ініціатива, тобто коштів за це ніхто не отримує. Ми виділяємо свій вільний час і працюємо над цим. Для чого ми це робимо? Хочемо, щоб ми і наші друзі не сиділи в чергах. Це те, чим ми мотивуємося: для того, щоб відходити від сидінь в чергах, щоб в будь-який зручний час будь-де можна було замовити свої документи, маючи лише доступ до мережі інтернет.

А.М.: Що в принципі зараз якраз найменша з проблем, яка є у людей.

Зараз Полтава в конкретних аутсайдерах. На вашу думку, коли ж таки з’явиться iGov у місті та області і реально запрацює? Можете зробити якісь прогнози?

А.Г.: Відкрию маленьку таємницю: на цьому тижні ми зустрічалися з першим заступником голови Полтавської ОДА Андрієм Пісоцьким. Ми домовилися з владою про підписання з ним меморандуму про iGov, що дуже радує. Думаю, це станеться наступного тижня. Далі вже за декілька днів ми зможемо запустити перші послуги. Я думаю, почнемо з топових.

Хочу, щоб було розуміння того, що ми не підключимо одразу всі 235 послуг і ще 900, які є в розробці. Все це буде поступово. І тим паче, в різних регіонах доволі різні потреби: десь субсидії на першому місці, десь — перереєстрація авто, десь — надання довідок про несудимість, довідок про доходи. Все це є на iGov, але ми будемо дивитися, на які саме послуги є в нас попит.

А.М.: Зараз пересічний полтавець не може зайти на iGov і отримати послуги, правильно?

А.Г.: Не отримає, але може зайти і подивитися, які послуги вже є, що ми можемо мати — тобто спортивний інтерес: глянути, що люди мають змогу вже отримувати онлайн в інших областях.

А.М.: Ви сказали, що дійшли згоди з паном Пісоцьким. Можливо в цьому була затримка — через те, що не знаходили спільної мови з можновладцями, тими людьми, хто власне згори мали ініціювати введення цього проекту?

А.Г.: В усіх містах ця ініціатива була започаткована волонтерськими групами. Тобто казати що були чи не було з боку влади якісь перешкоди — ні. Не було ініціативи — це все йшло від людей. Ніхто ніяким наказом не примушував до того, що треба. Це не державна, а волонтерська ініціатива.

А.М.: Але підтримку від держави ви зараз отримуєте, маю на увазі на рівні міста?

А.Г.: На рівні області ми отримали підтримку. А на рівні міста — наша петиція набрала необхідні голоси для розгляду міським головою і я сподіваюся, що на наступній сесії, яку, на жаль, перенесли, буде розглянуте і наше питання.

А.М.: Наскільки актуальними будуть введені послуги? І щоб хотіли побажати полтавцям?

А.Г.: Для мене особисто, як і для багатьох жителів нашого міста дуже актуальним є оперативність. Зараз кожна хвилина на рахунку. Дуже не хочеться витрачати свій час, який можна використати зовсім по-іншому, саме на сидіння в чергах. Тому я думаю, шо всі підтримають нас. Жителі Полтави в принципі розуміють, які вигоди будуть, коли ми отримуватимемо всі послуги онлайн.

А.М.: А люди можуть якось допомогти? Можливо, хтось хоче якось долучитися до ініціативи?

А.Г.: Якщо хтось зацікавився — пишіть мені у «фейсбук» (https://www.facebook.com/profile.php?id=100000482124890). Ми завжди раді і відкриті для всіх волонтерів. Якщо у вас є півгодинки на тиждень і ви хочете приєднатися до ініціативи iGov та допомагати нам — ми будемо дуже раді.

Розмову провела Альона Макарова, телестудія «Місто»

Над текстом працював Роман Повзик

Перейти до вмісту