Ви тут:
Місцеві вибори 2015 Суспільство 

Популізм і беззмістовність: Кандидати на місцеві вибори обіцяють те, на що місцева влада НЕ впливає

На місцевих виборах-2015 виборці мають унікальну можливість обрати облради, які “боротимуться проти інфляції”, райради, які “уріжуть ціну на газ”, і мерів містечок, які особисто прослідкують за “впровадженням контрактної армії”. Пишуть Texty.org.ua

miscevivibori2015

Менше у ході кампанії говорять про стан ЖКГ, роботу комунального транспорту, зношеність міської інфраструктури та інші проблеми, які теоретично мали би цікавити майбутніх депутатів місцевих рад.

За тиждень до дня голосування ВВС Україна аналізує риторику, з якою кандидати на посади у місцевій владі йдуть до свого виборця.

“Не повідомили”

“Я не знаю, як в інших містах, але в Києві проходить виборча кампанія, яка до Києва не має жодного стосунку… Ніхто (з кандидатів. – Ред.) не говорить, що він робитиме з містом. Таке враження, що людям просто не повідомили, що вони обираються не до парламенту, а до Київради”, – написав у своєму Facebook популярний блогер Роман Шрайк. У цих кількох реченнях описано один із головних трендів нинішньої виборчої кампанії.

Співрозмовники ВВС в один голос твердять: головними трендами агітації у переважній більшості регіонів України є що завгодно, але не проблематика, якою мали би перейматися кандидати на посаді у місцевій владі.

Учасники виборів говорять про те, що гарантують запровадження в Україні контрактної армії, зниження комунальних тарифів, підвищення зарплат і пенсій чи навіть скасування мит на ввезення уживаних автомобілів з-за кордону.

Чудові гасла. Проблема одна – мери, міські, районні та обласні ради не мають жодного стосунку до розв’язання цих питань. Тобто кандидати, які піднімають у ході кампанії ці проблеми, свідомо роздають нереалістичні обіцянки.

Свої цілі

Чому ж вони це роблять?

“Перша причина – це загальна ситуація в країні”, – каже ВВС Україна професор політології Києво-Могилянської академії, науковий директор фонду “Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва” Олексій Гарань.

Він пояснює: загальнонаціональні проблеми на кшталт війни і миру чи важкої економічної ситуації об’єктивно турбують людей значно більше, аніж проблеми, які може розв’язати місцева влада.

Відповідно, політики говорять людям про те, про що вони хочуть чути.

Голова Комітету виборців України Олексій Кошель каже, що не всі учасники місцевих виборів насправді беруть участь у місцевих виборах.

У політикумі вже відносно давно ходять чутки про те, що вибори-2015 цілком можуть стати трампліном, прелюдією до дострокової парламентської кампанії. У кулуарах парламенту називають навіть дату ймовірних виборів до Ради: кінець березня наступного року.

“Для одних політичних сил зараз – перша виборча кампанія, їхнє завдання – не стільки отримати результат, скільки попрацювати на впізнаваність. Інші – у переддень можливих парламентських виборів прагнуть зафіксувати свою політичну нішу, наприклад, опозиційну”, – каже ВВС Україна пан Кошель.

Такі партії, по суті, ведуть парламентську виборчу кампанію, незважаючи на те, що за її підсумками отримають “лише” місця у обласних та районних радах.

Без програм

Інша причина “беззмістовності” нинішньої кампанії – недорозвиненість партійних структур на місцях, каже Олексій Гарань.

У місцевих політиків “не вистачило ані часу, ані досвіду провести кампанії з урахуванням місцевої специфіки, з акцентом на питання, які стосуються компетенції місцевої влади”, додає Олексій Кошель.

Наслідок – згідно з дослідженням КВУ, близько 80% кандидатів ідуть на вибори взагалі без виборчих програм.

“Навіть якщо проаналізувати ті програми, які є в наявності, то там переважають дві речі. Насамперед, це “програми проїдання”: у них з перших рядків обіцяють запровадити щомісячну доплату пенсіонерам чи малозабезпеченим чи людям з обмеженими можливостями. По-друге, знаходимо там традиційні загальні тези про “покращення, вдосконалення, оптимізацію”, які не мають жодного відношення до конкретики”, – каже голова КВУ.

Є і плюси

Утім, співрозмовники ВВС Україна відзначають і позитивні тенденції, які вони спостерігають у ході нинішньої кампанії. Приміром, експерти кажуть про безпрецедентно низький рівень застосування чорного піару та інших брудних технологій.

Претенденти на мандати значно охочіше розписують в агітматеріалах свої чесноти, ніж звертають увагу на ґанджі конкурентів, пояснюють експерти.
Вони пов’язують цю обставину з запровадженням в Україні нової виборчої системи.

Тепер для того, аби отримати депутатський мандат, кандидатові не треба конче отримати більше голосів, ніж всі інші кандидати на окрузі. Теоретично можна набрати менше, ніж конкуренти, і все одно стати депутатом.

Водночас Олексій Кошель нагадує: вибори мерів великих міст цьогоріч відбуватимуться за двотуровою системою.

Перед вирішальним днем – а, найімовірніше, фінали цих виборів пройдуть 15 листопада – не виключено, що градус напруги зросте, і “ми побачимо низку проблем”, обережно передрікає голова КВУ.

Можливі несподіванки

У Комітеті виборців України відзначають, що дещо відмінний підхід до виборчої риторики демонструють політсили і кандидати, яких, можливо, трохи менше “видно” з Києва.

Для участі у виборах в різних регіонах України зареєструвалися десятки партій, які формально є загальноукраїнськими (зрештою, законодавство не припускає можливості існування інших), але на ділі обмежують діяльність одним регіоном.

Для багатьох, наприклад, може стати сюрпризом наявність в Україні партії “Вінницька європейська стратегія” чи Всеукраїнського об’єднання “Черкащани”.

Такі партії концентруються у своїй агітації лише на “своєму” регіоні, їхня риторика є більш зосередженою на проблемах конкретного міста чи області. Часто вони отримують фінансову підтримку від підприємців, які ведуть бізнес у цьому регіоні, і можуть забезпечити розмах кампанії, якому позаздрили б і парламентські політсили, кажуть у КВУ.

“Я переконаний, що в деяких регіонах парламентські партії отримають несподіванки, коли маловідомі політики чи політсили зможуть здобути надзвичайно високі результати”, – каже Олексій Кошель.

“Ті кандидати, які навіть протягом останнього тижня кампанії змінять свою риторику і пропонуватимуть виборцям змістовні програми, плани – хай навіть не у вигляді конкретного документу, а просто як механізм розв’язання місцевих проблем, – зможуть дуже гідно перемагати своїх суперників”, – продовжує він.

Але чи мають учасники нинішніх виборців такі програми чи розраховують розробити їх уже протягом роботи у новообраних місцевих радах, схоже, стане зрозуміло не раніше від самого дня виборів.

Перейти до вмісту