Як уберегти себе від небезпек в Інтернеті
Віртуальні контакти, а також використання інтернет-ресурсів, так само як і будь-які інші соціальні зв’язки і правовідносини в суспільстві, мають певний позитивний і негативний бік. Про це повідомили в УМВС України у Полтавській області.
Інтенсивний розвиток Інтерент-комунікацій, які значно спростили життя звичайним користувачам, сприяли не тільки задоволенню їх культурно-естетичних і побутових потреб, але і виникненню нових видів кібер-загроз. Мова йде про сітьові шахрайства, кіберхуліганства, про поширення негативного контенту, домагання, грубі та цинічні висловлювання, шантаж та інше.
Тому першочергове завдання, яке стоїть перед засобами масової інформації, суб’єктами владних повноважень та громадськістю, – «виховати» нове покоління користувачів інтернету з розвиненою культурою сітьового спілкування і високим рівнем правової відповідальності.
Дуже важливо вже сьогодні користувачу розповісти, по-перше, про існування забороненого контенту, по-друге, про правила поведінки, що оберігають від небезпек, які таїть у собі віртуальне середовище, і, по-третє, про існування законодавчих приписів, що встановлюють заборону на протиправну поведінку в глобальній мережі.
Особливу увагу слід приділити дітям віком від 6 до 18 років, оскільки саме вони найчастіше нехтують правилами безпеки при користуванні Інтернетом. Практично 80% старшокласників навчальних закладів Полтави, яким давали роз’яснення з питань кібербезпеки представники регіональної міліції, зізналися, що лише поверхово знають про існування віртуальних загроз і, на жаль, ще менше знають про те, як уберегти себе від неприємностей вонлайн-середовищі.
Існують основні види віртуальних загроз, яких слід остерігатися:
• заборонений контент: порнографія, пропаганда екстремізму, алкоголю і наркотиків, нецензурні тексти;
• порушення безпеки: комп’ютерні віруси, троянські програми, Спам (небажана пошта: листи щастя, пропаганда, багато іншого), онлайн-шахрайства (робота, Інтернет-магазин, аукціон, телефонні афери тощо);
• незаконні контакти: погрози, сексуальні домагання, шантаж тощо.
Нижче наведені прості правила для юних користувачів, які допоможуть звести до мінімуму віртуальні ризики.
Не слід розміщувати в Інтернеті персональну інформацію (номер мобільного телефону, домашню адресу та особисті фотографії (на яких ви, ваша сім’я або друзі)).
Не додавайте незнайомих (або малознайомих) людей у власному аккаунтісоцмереж, а також до контакт листа в профілях ICQ, Skype, Viber, Mail.ru та в інших. Пам’ятайте, що віртуальні знайомі можуть бути не тими, за кого себе видають. Уникайте зустрічей в реальному житті з людьми, з якими ви познайомилися в Інтернеті. Небезпечно приховувати від дорослих існуючу проблему – дуже важливо вчасно сказати про те, що хтось вас образив або намагається це зробити!
Небажано відповідати на Спам, до якого відносяться листи щастя, пропаганда, DoS і DDoS-атаки, масова розсилка від імені іншої особи (для того щоб викликати до неї негативне ставлення), масова розсилка листів, що містять комп’ютерні віруси (для їх початкового поширення). Приміром, розсилка листів щастя, яку начебто сплачує якийсь інтернет-провайдер, проводиться з метою збору e-mail адрес (вашого і ваших знайомих). Після численних пересилань в тексті такого листа практично завжди відображаються електронні адреси всіх одержувачів. В результаті, цілком ймовірно, що ініціатор Спаму стоїть в числі чергових адресатів і також отримає цього листа!
Будь-яка людина (а поготів дитина), яка опинилася в сумнівній ситуації, може зателефонувати на гарячу лінію УМВС України в Полтавській області або направити своє повідомлення на електронну пошту czg@mia.pl.ua. Крім того, професійну допомогу готові надати фахівці сектору боротьби з кіберзлочинністю УМВС, які, у разі виникнення гострої ситуації, підкажуть варіант безпечної поведінки до завершення процесу припинення або відвернення протиправного діяння.