Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Загальні результати гендерного моніторингу ЗМІ Полтавщини

Із 11 по 17 лютого 2019 року було проведено гендерний моніторинг матеріалів найбільш популярних на Полтавщині видань: газет «Зоря Полтавщини», «Село Полтавське», «Вечірня Полтава», «Полтавська думка», «Нова година»; інтернет-видань «Новини Полтавщини», «Полтавщина», «Коло», «Полтава 365», «Трибуна». Загалом проаналізовано більше тисячі публікацій (239 матеріалів у друкованих ЗМІ і 855 матеріалів у інтернет-виданнях).

Метою моніторингу було проаналізувати кількість жінок і чоловіків як експерток і експертів та героїнь і героїв полтавських медіа, наявність стереотипів і секстистського контенту, а також вживання фемінітивів.

Як свідчать результати аналізу, у друкованих ЗМІ жінки найчастіше виступають експертками у матеріалах на тему освіти/науки (38%), медицини (31%) та інших тем, зокрема й правопорушень (44%). Цікаво, що зовсім немає жінок-експерток у політиці, спорті, воєнній та розважальній тематиці.

Найменше героїв у матеріалах на тему культури (20%), а героїнь – на тему політики (13%). Зовсім відсутні жінки у матеріалах на воєнну тематику. Матеріалів про волонтерство загалом не виявлено.

В інтернет-виданнях жінки виступають експертками найчастіше в темах освіти (57%) і культури (70%), найменше – війни (22%), політики (21%) та спорту (14%). У політичній тематиці експертками є представниці як загальнодержавної, так і місцевої політики, зокрема, експертки презентованого нещодавно в Полтаві Центру політичних досліджень.

Героїнями журналістських матеріалів жінки найчастіше фігурують у матеріалах на теми спорту (38%), бізнесу (41%), медицини й культури (по 50%), волонтерства (55%) та освіти (57%). У воєнній та політичній тематиці домінують герої чоловіки.

Загалом чоловіків-експертів занаходимо на шпальтах газет і в інтенет-виданнях значно частіше, ніж жінок, співвідношення типове протягом останніх трьох років – 1 до 4. Водночас можна помітити, що жінки виступають у ролі експерток майже на тому ж полі, що й чоловіки. Особливо потужно жінки заявляють про себе в галузі економіки.

Значний відбиток на контент наклав також процес роздержавлення комунальних ЗМІ. На шпальтах газет зустрічаємо значно менше публікацій, де експертами чи героями виступають голови обласної чи місцевих рад та адміністрацій (у газетах тільки 5 таких публікацій, у інтернет-виданнях 9).

Головна тема місяця – передвиборча. Тут теж помітний гендерний дисбаланс, який, власне, бачимо у списках претендентів на пост президента. До речі, за означений період зафіксовано лише один матеріал, який можна віднести до «чорного піару» – щодо кандидатки Юлії Тимошенко.

Героями публікацій чоловіки були частіше, ніж жінки (2/3 до 1/3).

У публікаціях лютого зафіксовано 43% фемінітивів у друкованих ЗМІ та 44% в інтернет-медіа. Частіше вони вживаються в інтернет-виданнях і газетах, які не були комунальними. На жаль, для полтавських видань типово називати жінок директорами, керівниками, педагогами, заступниками, експертами тощо.

Загальний Індекс гендерної чутливості полтавських медіа у лютому 2019 року – 35%. Ознайомитися з підсумковими результатами лютневого моніторингу регіональних медіа по 24 областях України можна на сайті Волинського прес-клубу.
___________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews