Ви тут:
Полтавщина прес-конференція Суспільство 

У Полтаві говорили про тему підкупу виборців у ЗМІ

У Полтаві в ОКІА «Новини Полтавщини» відбулася прес-конференція на тему: «Звинувачення в підкупі виборців як елемент інформаційної війни». У ньому взяли участь експерти ГО «Український Центр суспільного розвитку», представники Комітету виборців України та Полтавського прес-клубу реформ.

На початку спікери зазначили, що Полтавщина зазвичай віддзеркалює загальноукраїнські електоральні настрої. А оскільки 2019-й буде “роком турбулентності” в плані виборів, то тема підкупу набуває актуальності.

“На жаль, немає змагань ідеологій, програм, а відбувається підкуп і скуповування. Підкуп — це протягом певного періоду, систематично, мер чи мажоритарник відкривають майданчики, вручають премії бюджетникам тощо. А скупка — включаються за 2-3 місці, роздають гречку, аптечки… І поки ми не змінимо законодавство, нічого не зміниться”, – говорить медіаексперт Юрій Ісаєв.

Тема підкупу є інструментом боротьби з політичними опонентами. Її використовують і для відвертання уваги від власних проблемних точок, і щоб зайвий раз привернути увагу до себе. В цьому контексті постає питання незаангажованості ЗМІ. 

“Громадяни не читають і не аналізують різних медіа (окрім експертів), зазвичай мають 1-2 звичних для себе. І тут грає роль, хто скільки зміг “вкинути”, – наголошує експерт ГО Український Центр суспільного розвитку Ярослав Телешун. – Тому, коли ЗМІ об’єднуються за принципом ненависті до тої чи іншої людини чи політсили, треба дивитися, хто за цим стоїть. Те ж саме стосовно балансу позитиву і негативу: негатив більше приваблює читача/глядача. Тому кандидати не стільки виправдовуються, скільки намагаються вилити бруду на опонента”.

Координатор програм Комітету виборців України в Полтавській області Євген Янкевич переконаний, що проблему треба вирішувати на законодавчому рівні:

“У нас в законодавстві є визначення підкупу, проте можна знайти певний люфт: коли дають гроші – це так званий прямий підкуп, а коли дають щось інше – то непрямий. Так, продуктові набори, вартість яких менша певного фінансового рівня (близько 60 грн) — це начебто і не підкуп. Тобто всі ці момени треба чітко кодифікувати. А фільми чи концерти за участю певного кандидата – це реклама чи не реклама? У Каліфорнії, коли балотувався Арнольд Шварценеггер, фільми з його участю на цей час заборонили”. 

Експерт ГО Український Центр суспільного розвитку Владислав Телькі презентував результати аналітичного дослідження специфіки висвітлення резонансної теми підкупу виборців у ЗМІ і соцмережах за період із 14 січня  по 28 лютого 2019. Так,  спільно з «Центром контент-аналізу» проаналізували топ-60 інтернет-медіа – всього близько півтори тисячі повідомлень на телебаченні, радіо та у пресі, а також у мережі Facebook. 

Основними об’єктами інформаційних атак у традиційних ЗМІ стали чинний Президент і Юлія Тимошенко. Значну частку інформаційних приводів створили також силові органи (МВС, Нацполіція, СБУ, ГПУ).  Обвинувачення на адресу інших кандидатів також мали місце, хоча були помітно рідшими і спорадичними. Взагалі тема можливої загрози підкупу на президентських виборах почала “вкидатися” із середини січня, тобто готувався грунт”.

Загалом присутні погодилися на тому, що питання підкупу треба обговорювати, щоб йому запобігти, а не перетворювати на певну технологію.