Ви тут:
децентралізація Полтавщина Суспільство 

Новостворені ОТГ Полтавщини та міста обласного значення не отримають додаткову дотацію з держбюджету

Шість об’єднаних територіальних громад Полтавщини, а також всі міста обласного значення можуть не отримати додаткової дотації з державного бюджету на утримання закладів освіти та охорони здоров’я.

16 січня 2019 року Уряд прийняв розпорядження, яким погодив розподіли додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я у всіх областях.

Згідно розпорядження Кабміну про погодження розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між місцевими бюджетами у 2019 році  не отримали дотацію всі міста обласного значення Полтавської області – Полтава, Горішні Плавні, Кременчук, Миргород, Лубни та ОТГ: Гадяцька, Коломацька, Краснолуцька, Терешківська, Опішнянська, Чорнухинська. Загальний обсяг додаткової дотації, передбачений для Полтавської області ЗУ «Про держбюджет» – 509,6 мільйонів гривень, Тобто, дотацію не отримали ті об’єднані територіальні громади, вибори в яких відбулися у минулому році.

Cитуацію прокоментував гадяцький міський голова Володимир Нестеренко. Нагадаємо, Гадяч – єдине місто обласного значення в Полтавській області, яке приєднало до себе суміжну сільську територіальну громаду – Білеченківську сільську раду.

Ми порахували, що не доотримали цієї дотації приблизно на суму 4,6 мільйонів гривень. З них близько 2 мільйонів гривень одразу треба перерахувати на медичні заклади, тому що утримання центральної районної лікарні – це практично 50х50: тобто половину коштів на утримання повинно виділяти місто, іншу половину – район. Оскільки населення нашої ОТГ 25 тисяч, а населення всього району – близько 53 тисяч осіб. І, відповідно, ще близько 2 мільйонів ми не доотримали на утримання закладів освіти, – говорить Володимир Нестеренко. – Якраз би ці 4,6 мільйонів гривень вистачило б для того, щоб закрити всі делеговані державою повноваження, які недофінансовані з державного бюджету. Тепер же виходить, що ці гроші треба брати з місцевого бюджету, хоча є Закон, який зобов’язує дати мені їх.

Проект рішення Уряду підготовлено за даними обласних державних адміністрацій.

Довідково. 45% дотації перерозподілено на обласні бюджети, хоча питома вага видатків на освіту і охорону здоров’я загального фонду обласних бюджетів в структурі загального обсягу асигнувань всіх місцевих бюджетів за відповідними галузями складає лише 11%. А для міст обласного значення, які утримують майже 70 % всієї інфраструктури освіти і охорони здоров’я, передбачено лише 5% загального обсягу дотації, для об’єднаних територіальних громадам, в яких проживає чверть населення нашої держави, – лише 13,5 %.

Виконавчий директор Полтавського регіонального відділення Асоціації міст України Галина Безносик висловила сподівання, що обласні адміністрації та об’єднані територіальні громади знайдуть компроміс, у результаті якого будуть задоволені й ОТГ, і міста обласного значення.

Для уникнення подібної ситуації в подальшому АМУ в ході бюджетного процесу 2019 року запропонувала передбачити в Бюджетному кодексі пропорції розподілу загального обсягу цієї дотації між рівнями бюджетів і критерії розподілу в межах визначених пропорцій. Однак при розгляді законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України у парламенті Міністерство фінансів категорично наполягало на відхиленні пропозиції народних депутатів, яка враховувала запропоновані АМУ критерії розподілу дотації. При цьому наголошувалося, що справедливість буде гарантована завдяки запровадженню погодження розподілу Кабінетом Міністрів України – відповідні зміни були внесені до статті 103-6 Бюджетного кодексу України.

Через ситуацію, яка склалася АМУ звернулася до Прем’єр-міністра України з проханням відмінити вищезазначене рішення Уряду та повернути його на доопрацювання, щоб забезпечити об’єктивний розподіл коштів між місцевими бюджетами на здійснення переданих з державного бюджету видатків.