Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

На Полтавщині вчителів навчали протидії факторам, які шкодять здоров’ю учнів

Як навчити дитину відповідально ставитись до власного здоров’я, у чому полягають безпечні для здоров’я умови перебування в школах і як роки навчання позначаються на дитячому здоров’ї, обговорювали фахівці у сфері громадського здоров’я та педагоги Полтавщини.

Семінар-тренінг для вчителів загальноосвітніх закладів області 20 листопада відбувся на базі тренінгового центру ПОІППО ім. М.В. Остроградського.

У Полтавській області розбудовується система громадського здоров’я. Поняття громадського здоров’я охоплює не лише медичні сфери. Що це таке і які його основні оперативні функції розповів Руслан Радченко, заступник головного лікаря з медичного обслуговування населення Полтавської центральної районної клінічної лікарні.

«Акцент на індивідуальну та колективну відповідальність за стан здоров’я, профілактику факторів ризику виникнення захворювань, охоплення всіх груп населення, вивчення та поліпшення основних соціально-економічних факторів, що впливають на здоров’я і поширення захворювань, мультидисциплінарний підхід і партнерські відносини з різними групами населення та учасниками процесу – ось головні принципи системи громадського здоров’я», говорить фахівець.

«Детермінанти здоров’я виходять далеко за межі системи охорони здоров’я. ВООЗ визначає соціальні детермінанти здоров’я як умови, у яких люди народжуються, ростуть, працюють і старіють, а також особливості системи охорони здоров’я. У свою чергу, ці умови формуються під впливом різноманітних сил: економіки, соціальних умов і політики», – пояснює Інна Белікова, доцент кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з біостатистикою УМСА. Освіта взаємопов’язана із організацією охорони здоров’я, навколишнім середовищем, соціальним та громадським контекстом, економічною стабільністю. Одним із завдань створення інтегрованої системи партнерств є забезпечення якісним інформаційним підґрунтям прийняття управлінських рішень з метою розробки заходів щодо підвищення ефективності державної політики у сфері збереження здоров’я, зниження смертності та захворюваності населення, пошуку резервів для економії фінансових ресурсів, які витрачаються на медицину».

«Навчальне середовище – агресивне до здоров’я дітей. Протягом шкільних років спостерігається надзвичайно стрімка динаміка формування порушень у стані здоров’я – поява передхворобливих станів та розвиток хронічних захворювань. За останнє десятиріччя показник поширеності усіх хвороб серед дітей 0-14 років неухильно зростає та у порівнянні з 1999 р. збільшився в 1,6 рази, здебільшого за рахунок дітей шкільного віку; уперше виявлених захворювань за ті ж роки – збільшився в 1,5 рази. Якщо при вступі до школи абсолютно здоровими є 20% дітей, то до випускного класу таких залишається лише 3%. Порушення гостроти зору трапляється в 3 рази частіше, порушення осанки – у 6 разів (зокрема, через парти, які не відповідають вимогам), сколіозів – у 23 рази», – наголошує Оксана Четверикова, викладач кафедри гігієни, екології та охорони праці в галузі УМСА. Фахівець пояснювала як навчальне середовище впливає на здоров’я та які існують регіональні проблеми у сфері громадського здоров’я.

Охорона здоров’я дитячого населення регламентується 13-ма законами та підзаконними актами. Нормативно-правову базу з питань охорони здоров’я дитячого населення розбирали з Тетяною Дерев’янко, юрисконсультом ДУ «Полтавський обласний лабораторний центр МОЗ України».

«На початок 2018 року у світі нараховувалось 36,9 млн дорослих ВІЛ-інфікованих і 1,8 млн дітей, віком до 15-ти років. 13,1 мільйони дітей в світі залишились сиротами в результаті епідемії ВІЛ/СНІДу. За період з 1997 року по 01.01.2018 року в області зареєстровано 1093 дітей від ВІЛ-інфікованих матерів. 27 дітей померли, з них 7 дітей з клінічними проявами СНІДу. 726 дітей знято з обліку після 18 місяців (65%). Місце знаходження 7 дітей не відомо у зв’язку зі зміною місця проживання соціально-неадаптованих сімей без повідомлення органів охорони здоров’я. 178 дітей перебуває під диспансерним наглядом, з них підтверджено діагноз 65 дітям. За останні 10 місяців народилось 48 ВІЛ-інфікованих дітей. Лікарі продовжують виявлять ВІЛ-інфекцію у дітей 2000, 2001, 2004, 2007, 2009 років народження».

Що необхідно знати педагогам, батькам і дітям про ВІЛ-інфекцію/СНІД розповіла Тетяна Голубєва Миколаївна, лікар-педіатр Полтавського обласного Центру профілактики ВІЛ-інфекції та боротьби зі СНІДом.

Чому не можна бити непритомного по обличчю, як правильно починати надавати першу домедичну допомогу у різних ситуаціях (від переломів, ураження струмом до серцевого нападу) пояснював на практичних заняттях Юрій Безрядін, заступник головного лікаря КУ «Полтавський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф».

Де місце громадського здоров’я у школі, де брати інформацію, як педагог може зацікавити учнів і навчити жити здорово, обговорювали з Ольга Ружицька, літературним редактором Полтавського обласного Центру здоров’я. Також розглянули цікаві приклади з досвіду колег у рамках навчального циклу «Разом до здоров’я» та креативили нестандартні форми роботи для використання. Наприклад, влаштувати майстер-клас по створенню тарілки здорового харчування зі справжніх корисних продуктів, щоб діти наочно побачили і зрозуміли як це виглядає наживо, скільки коштує і як смакує.

Для посилання партнерської взаємодії і фахівці у сфері громадського здоров’я, і педагоги домовилися про співпрацю і двосторонній зв’язок. Найцікавіші напрацювання у школах будуть оприлюднені.