Ви тут:
Полтавщина Суспільство 

Як захистити свої права у супермаркетах: правові поради полтавцям

Супермаркети, гіпермаркети, маркети, мінімаркети, набули популярності серед населення і відвідування магазинів давно стало звичайною справою. Відвідуючи торгівельні центру, маркети мало хто з нас звертає увагу на те, що майже на кожному кроці порушуються наші права як споживачів.

Про те, які права мають покупці у магазинах консультують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Як діяти покупцям, коли при вході до торговельного центру охоронець вимагає залишити свої речі у камері зберігання? Вимога залишити речі в камерах схову є незаконною. Ви маєте право не здавати Ваші особисті речі, оскільки такий обов’язок жодним чинним нормативно-правовим актом не передбачений. Пунктом 21 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, визначено, що суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити доступ споживачів до торговельних об’єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об’єктах, та створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об’єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено. Якщо Ви все ж таки вирішили залишити свої речі у камері схову, закрили її на ключ, то Ви як споживач уклали з торговельним центром безоплатний публічний договір зберігання, умови якого регулюються нормами глави 66 Цивільного кодексу України. Проте, зазвичай адміністрація торговельних закладів зазначає, що за збереження залишених речей вона відповідальність не несе, що суперечить нормам Цивільного кодексу України, адже саме торговельний центр як зберігач відшкодовує збитки за втрату (нестачу) або пошкодження речі, прийнятої на зберігання.

Досить часто трапляються такі неприємні ситуації, коли в магазині покупець ненароком впускає або ж зачіпає товар, який лежить неналежним чином, і він розбивається чи пошкоджується. І, як правило, працівники магазину, адміністрація, охорона починають відразу вимагати сплатити кошти за такий зіпсований товар. Відповідно до норм чинного законодавства оплачувати його вартість Ви не зобов’язані, оскільки до моменту оплати купівлі товару власником речі є її продавець, у даному випадку торговельний заклад. Цивільним кодексом України передбачено, що ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник. До моменту здійснення покупки власником речі є продавець, отже Ви не зобов’язані за неї платити. Законом України «Про захист прав споживачів» забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час. Продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Розбитий товар не є Вашим вибором. Якщо покупець відмовляється платити за пошкоджений товар, то магазин може стягнути кошти через суд. Винен чи ні, встановлює тільки суд. У суді необхідно довести вину покупця, в тому числі й те, що мала місце умисна дія.

Від продавців ми часто чуємо: «Руками не чіпати», проте покупець має право чіпати та щупати товар, адже він хоче його купити, тому мусить приміряти. Відтак такі дії провадців є порушенням норм чинного законодавства, адже Цивільний кодекс України визначає, що покупець має право до укладання договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі. Продавець зобов’язаний надати покупцеві необхідну і достовірну інформацію про товар, що пропонується до продажу. Інформація має відповідати вимогам закону та правилам роздрібної торгівлі щодо її змісту і способів надання. Крім того, у Правилах роздрібної торгівлі непродовольчими товарами зазначено, що, суб’єкт господарювання зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних (кожухових) товарів і головних уборів.

Що робити коли Вам забороняють фотографувати товар. Згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб ─ на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція України не зазначає. Також Основний закон держави гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена. Заборона фотографувати товари унеможливлює конституційний механізм реалізації цього права. Тому фотографувати в супермаркетах, магазинах, та інших торгових закладах, можна.

Як бути якщо ціна товару відрізняється від цінника? У Цивільному кодексі України визначено, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу, а ціна є умовою договору, що Вам відома та на яку ви погоджуєтесь.

Поки ціна існує лише в базі даних, але не на ціннику, продавець не має права вимагати від вас оплати за новою ціною. На таку умову договору ви не давали своєї згоди, адже не були про неї належним чином поінформовані. Без спільної згоди обох сторін договір укласти неможливо. Найчастіше буває так, що Вам відмовляться продавати або продадуть за старою ціною. За новою не мають права. Якщо ви помітили, що вас обраховують – повверніться в торговий зал та візьміть цінник. Вимагайте від касира пробити товар за заявленою ціною. Якщо вам відмовлять – пишіть скаргу директору. Вам зобов’язані повернути різницю.

У випадках, якщо касир магазину відмовляється приймати дрібні копійки або банкноти з надривами, а також у випадку відмови видачі решти з крупної банкноти, то він діє всупереч законодавству України. Порядком провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів касир та інший працівник, які мають право одержувати від споживача гроші за проданий товар, зобов’язані приймати без обмежень банкноти і монети Національного банку (у тому числі пам’ятні, ювілейні монети, зношені банкноти та монети), які є засобами платежу, за номінальною вартістю, а також забезпечувати наявність у касі банкнот і монет для видачі здачі.

Якщо Ви придбали прострочений товар чи розпакували продукт, а він не свіжий, беріть чек та зіпсований товар, відправляйтесь в магазин і вимагайте замінити товар або повернути за нього кошти. У разі відпуску недоброякісної або виготовленої з порушенням технології страви (виробу) споживач має право за своїм вибором вимагати від суб’єкта господарювання замінити її або сплатити вартість.

Якщо Ви придбали товар неналежної якості, то споживач має право вимагати пропорційного зменшення ціни; безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк; відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Відповідно до норм Цивільного кодексу України продавець або виготовлювач (чи уповноважені ними представники) зобов’язані прийняти товар неналежної якості від покупця і задовольнити його вимоги про заміну товару або усунення недоліків. Доставка товару продавцеві та його повернення покупцеві здійснюються продавцем або виготовлювачем, а в разі невиконання ними цього обов’язку або відсутності продавця чи виготовлювача в місцезнаходженні покупця повернення товару може бути здійснене покупцем за їхній рахунок. Вимога покупця про заміну товару підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності перевірки якості товару – протягом чотирнадцяти днів або, за домовленістю сторін, в інший строк.

У разі заміни товару з недоліками на товар належної якості продавець не має права вимагати відшкодування різниці між ціною товару, встановленою договором купівлі-продажу, і ціною товару, яка існує на момент заміни товару або постановлення судом рішення про заміну товару.

У разі заміни товару неналежної якості на аналогічний, але інший за розміром, фасоном, сортом тощо товар належної якості відшкодуванню підлягає різниця між ціною заміненого товару і ціною товару належної якості, що діють на момент заміни товару або постановлення судом рішення про заміну товару.Отже, у разі заміни товару з недоліками на аналогічний товар належної якості, на який ціна змінилася, перерахунок вартості не здійснюється, а на такий самий товар іншої моделі вартість перераховується, виходячи з цін, що діяли на час обміну. При розірванні договору розрахунки зі споживачем у разі підвищення ціни на аналогічний придбаному товар здійснюються, виходячи з його вартості на час висування цієї вимоги, а у разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі.

Багатьом доводиться зіштовхуватися з тим, що як на виході з каси спрацював звуковий сигнал детектора і охоронець поспішає з вимогою обстежити речі на предмет краденого. Слід зазначити, що відповідно до вимог чинного законодавства персонал охорони торговельного центру не має права Вас затримувати або проводити особистий огляд чи огляд Ваших речей. Єдине, що може зробити персонал, – це викликати співробітників правоохоронних органів та попрохати Вас їх дочекатися, але утримувати Вас, застосовуючи фізичний примус, вони права не мають. Законом України «Про охоронну діяльність» передбачено, що лише за Вашою добровільною згодою персонал охорони має право під час здійснення пропускного режиму на об’єктах охорони проводити огляд Ваших речей. Крім того, положеннями вищезазначеного Закону заходи фізичного впливу застосовуються персоналом охорони у чітко визначених Законом випадках, а затримання особи персоналом охорони не є адміністративним затриманням та затримана особа негайно передається органу внутрішніх справ за місцем вчинення правопорушення.

Статтею 34 Закону України «Про Національну поліцію» визначено, що поверхнева перевірка як превентивний поліцейський захід є здійсненням візуального огляду особи, проведенням по поверхні вбрання особи рукою, спеціальним приладом або засобом, візуальним оглядом речі або транспортного засобу. Поверхнева перевірка здійснюється поліцейським відповідної статі. Тобто охорона не має права затримувати людину, відвести її в іншу кімнату, допитувати її, проводити огляд, виховні бесіди і тому подібне.

Сподіваємось, що наведені вище норми чинного законодавства допоможуть Вам при захисті Ваших законних прав та інтересів.

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська (Фрунзе), 37/40.

Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.