Ви тут:
Полтавщина Прес-релізи Суспільство 

Які права мають пасажири подорожуючи залізничним транспортом консультують фахівці системи безоплатної правової допомоги

Ось і настало довгоочікуване літо – пора канікул та відпусток.  Як правило більшість з нас до нього готуються протягом року – збирають кошти, обирають місце відпочинку, прораховують усі нюанси.  Плануючи свою відпустку більшість українців для подорожей користуються залізничним видом транспорту. Під час поїздки ми можемо спостерігати досить цікаві речі: старенькі вагончики, обширна колекція «ароматів», «найпривітніші» провідники, температура  у вагонах вища, ніж на найдорожчих іноземних курортах, а взимку холодніша, ніж на Евересті.  

Про те, які права мають  пасажири залізничного транспорту консультують фахівці Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.

Відповідно пункту 1. 7. Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв’язку України  від 27.12.2006  № 1196, пасажир – фізична особа, яка перевозиться залізничним транспортом на підставі проїзного документа, у тому числі електронного, або є членом організованої групи осіб, яка проїздить на підставі групового проїзного документа. Ці особи вважаються пасажирами з моменту прибуття на вокзал для здійснення поїздки (чи пересадки на інший поїзд) до моменту завершення поїздки.

Розділом 37 вищезазначених Правил передбачено, що  пасажир має право на безпечне і своєчасне перевезення до місця призначення, указаного в проїзному документі, та належне обслуговування під час перевезення; перевезення із собою безплатно однієї дитини віком до 6 років. Пунктом 60 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України   від 19 березня 1997 р. N 252 визначено, що діти віком до шести років, які не займають окремого місця, мають право на безоплатний проїзд без проїзного документа. Діти віком від шести до чотирнадцяти років мають право на проїзд за дитячими проїзними документами з наданням місця.

Правилами перевезення пасажирів також передбачено, що подорожуючи потягом пасажири всіх вагонів зі спальними місцями, що сплатили вартість користування постільними речами, забезпечуються ними провідником вагона. Якщо вартість користування постільними речами сплачена в квитковій касі, пасажир надає провіднику проїзний чи інший документ, що підтверджує цю сплату. У випадках, коли пасажир не оплатив вартості користування постільними речами у квитковій касі, він може сплатити за користування у вагоні постільними речами начальнику поїзда або провіднику вагона, який зобов’язаний видати пасажиру відповідний документ (квитанцію) про сплату.

Варто знати, що пасажири можуть користуватись спальними місцями в будь-який період доби. Підняття й опускання верхніх полиць, на бажання пасажирів, виконують провідники вагонів.

Пасажири всіх вагонів зі спальними місцями забезпечуються за встановлену плату чаєм та кавою. Якщо оплата за послуги здійснена за бажанням пасажира через квиткову касу, в проїзних документах зазначається відповідна інформація.

Важливий момент,  про який не знають пасажири  це те, що медикаменти з аптечки вагона в доцільних кількостях, а також кип’ячена вода надаються пасажирам безплатно.

Відповідно до  додатку № 6 «Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України» у всіх вагонах класу «купе» та «люкс» кондиціонування є обов’язковим, у плацкартних вагонах має працювати вентиляція. Офіційно, якщо температура у вагоні подолала критичну позначку 26 градусів, то потрібно писати скаргу начальнику потяга та вимагати, щоб перевели у вагон із кондиціонуванням (цілком безкоштовно).

Відповідно до вимог Правил, провідники (стюарди) вагонів зобов’язані попереджувати пасажирів не пізніше ніж за 30 хвилин до прибуття поїзда до станції призначення, указаної у проїзному документі, тобто це їх безпосередній обов’язок. У разі стоянки поїзда на станції менше 5 хвилин пасажирам, які не здійснюють висадку, вихід на перон заборонено.

Пасажир, який прямує до однієї з проміжних станцій, за бажання та за наявності вільних місць у цьому вагоні може продовжити поїздку далі станції, зазначеної в проїзному документі (крім вагонів зі змінним трафаретом). У цьому разі він повинен завчасно заявити про це провіднику вагона (начальнику поїзда), який оформляє пасажиру документи на подальший проїзд як за нову поїздку.

Пасажир має право один раз здійснити зупинку на будь-якій проміжній станції, розташованій на маршруті виданого пасажиру проїзного документа. У разі зупинки на проміжній станції пасажир повинен не пізніше однієї години після прибуття поїзда пред’явити свій проїзний документ черговому по вокзалу, начальнику станції або начальнику вокзалу для поставлення відмітки “Зупинка з продовженням терміну дійсності квитка”. Продовжити поїздку пасажир може в термін не пізніше 10 діб після відправлення поїзда, з яким він прибув на станцію переривання поїздки. Нова поїздка за цим проїзним документом оформляється від станції, на якій пасажир здійснив зупинку, або станції, розташованої далі на маршруті прямування. Якщо зупинка була здійснена з причини захворювання, то пасажир може в термін не пізніше 10 діб після закінчення лікування, після пред’явлення медичної довідки з місця лікування чи лікарняного листа.

У разі, якщо пасажир помилково сів у поїзд не того напрямку, що вказаний у проїзному документі, то він повинен покинути його на найближчій станції. У цьому разі начальник поїзда (старший стюард) складає акт, який дає право пасажиру повернутись назад до станції відправлення поїзда без оплати проїзду.

У випадку, коли проїзні документи пасажира після відправлення поїзда залишилися в особи, яка його проводжала, останній негайно, але не пізніше ніж через одну годину з моменту відправлення поїзда, повинен пред’явити їх начальнику станції (вокзалу), який коштом того, хто проводжає, дає телеграму (телефонограму) начальнику поїзда. На підставі телеграми начальником поїзда оформляються проїзні документи на весь шлях прямування. Якщо протягом чотирьох годин після відправлення пасажира з початкової станції не буде одержана телеграма (телефонограма) від начальника вокзалу станції відправлення, то пасажир уважається безквитковим і зобов’язаний сплатити штраф та вартість проїзду від станції посадки до станції призначення начальнику поїзда або сплатити штраф і залишити поїзд.

Що ж робити пасажирам, якщо вони відстали від потяга? В першу чергу не панікувати, адже перше, що треба зробити  це звернутися до начальника станції (вокзалу), який зобов’язаний інформувати начальника станції за ходом поїзда, де поїзд має зупинку не менше 10 хвилин, та начальника поїзда про необхідність зняття речей і проїзного документа такого пасажира. Після приїзду пасажира на станцію, де зберігаються його речі і проїзний документ, він повинен пред’явити проїзний документ черговому по вокзалу (станції) для поновлення дійсності квитка.

У разі запізнення пасажира в пункт пересадки з вини перевізника (запізнення або відміна погодженого поїзда) і на бажання продовжити поїздку перевізник повинен відправити пасажира без стягнення плати наступним поїздом, щоб пасажир прибув на станцію призначення з найменшим запізненням.

Якщо пасажару необхідно поїхати раніше, то він може за наявності вільних місць переоформити проїзний документ на поїзд, який відходить раніше, у вагон вищої (нижчої) категорії, або здійснити заміну місць, указаних у проїзному документі, на місця будь-якого вагона такої самої категорії. Переоформлення здійснюється в квиткових касах, якщо до відправлення поїзда, на який переоформлюються проїзні документи, не більше 24 годин. За переоформлення проїзних документів здійснюється плата, установлена суб’єктом господарювання. Переоформлення проїзного документа зі зміною станції призначення (відправлення), оформленого у квитковій касі або через Інтернет у безготівковому порядку (у тому числі з використанням платіжної картки), не здійснюється.

Трапляються під час подорожей ще такі неприємні випадки, коли у  пасажира викрадають проїзні документи на станції зворотного відправлення чи на шляху прямування (на станції пересадки) або він їх губить та не має коштів для придбання нових проїзних документів. У такій ситуації він може доручити (телефоном, факсом тощо) будь-якій особі придбати повний або дитячий проїзний документ у квитковій касі за місцем проживання (місцезнаходженням) такої особи в Україні на поїзд, який відправляється зі станції виїзду пасажира, не менше ніж за 3 години та не більше ніж за дві доби до відправлення. Начальник вокзалу (станції), на якому (якій) оформлено проїзний документ за рахунок особи, що його сплачувала, телеграмою сповіщає начальника вокзалу (станції) перебування пасажира про оформлення проїзду із зазначенням повної інформації службового рядка проїзного документа. Оформлений за плату проїзний документ гаситься та разом з телеграмою передається на станцію відправлення пасажира для прикладення до звіту про виданий безкоштовно проїзний документ. На підставі цієї телеграми проїзний документ (повний чи дитячий) оформлюється пасажирові ручним способом, без тарифної сітки та без стягнення плати. Особі, що сплатила вартість проїзду, на підтвердження сплати видається копія телеграми.

Пасажир може перевезти безплатно, додатково, понад 36 кг в плацкартному або купейному вагоні: ручну поклажу вагою до 50 кг на один додатково придбаний за повну вартість проїзний документ відповідного вагона; ручну поклажу до 150 кг в окремому купе з оплатою повної вартості всіх місць купе.

До ручної поклажі належать предмети і речі незалежно від виду упакування, що легко переносяться і за своїми розмірами без труднощів розміщаються у вагонах на місцях, що призначені для розміщення ручної поклажі. Кожний пасажир має право безплатно перевозити з собою у вагоні ручну поклажу вагою до 36 кг на повний, пільговий, дитячий, у тому числі безплатний проїзний документ, якщо її розмір за сумою трьох вимірів не перевищує 200 см.

Кожний пасажир має право перевозити безплатно при собі понад установлену норму ручної поклажі портфель, дипломат або дамську сумку, лижі та палиці до них, вудочки, фотоапарат, відеокамеру та інші дрібні речі.

За перевезення у багажному вагоні поштучних предметів (велосипедів з моторами і без моторів, колясок-протезів, дитячих колясок і дитячих автомобілів) плата здійснюється як за 20 кг багажу за кожний предмет. Якщо разом з велосипедом пред’являються інші речі, то всі вони повинні бути зважені разом і плата повинна оформлятись однією квитанцією за загальну вагу.

Перевезення собак незалежно від розміру при собі у купе пасажирського чи швидкого поїзда, у тому числі собак-супровідників сліпих, дозволяється лише в купейному вагоні за умови викупу пасажиром всіх місць купе. Великі собаки (вищі 45 см, не більше одного) перевозяться у намордниках на ланцюжках або ремінних прив’язках, малі собаки – в ящиках, корзинах, клітках (не більше двох особин).

У плацкартних вагонах нічних швидких та пасажирських поїздів, вагонах 2-го класу поїздів “Регіональний експрес”, Інтерсіті (ІС) та Інтерсіті+ (ІС+) кімнатні тварини не більше двох особин (малі собаки, коти тощо) перевозяться в ящиках, корзинах, клітках або контейнерах із водонепроникним абсорбуючим дном (не більше одного місця ручної поклажі), які розміщуються на місцях, призначених для ручної поклажі, на руках у пасажира або під місцями для сидіння.

У регіональних поїздах великі собаки перевозяться у крайніх тамбурах першого і останнього вагонів під наглядом супровідника, а малі собаки розміщуються під місцями для сидіння в ящиках, корзинах, клітках (не більше двох особин).

Дрібні кімнатні тварини (крім собак) та кімнатні декоративні птахи перевозяться у всіх типах вагонів незалежно від наявності ручної поклажі і повинні бути поміщені в ящики, корзини, клітки (не більше одного місця ручної поклажі) й вільно розміщатися на місцях, відведених для ручної поклажі.

Наявність оформленого належним чином ветеринарного документа для собак, дрібних кімнатних тварин та кімнатних декоративних птахів є обов’язковим.

Пасажир – супровідник тварин повинен сам турбуватись про них: годувати, поїти та прибирати за ними, упереджувати порушення санітарно-гігієнічних умов.

Оплата за перевезення великих собак, дрібних кімнатних тварин та кімнатних декоративних птахів пасажирами в пасажирських вагонах, а також у багажних вагонах пасажирських поїздів, свійської птиці у загальних вагонах місцевих поїздів та регіональних поїздів сплачується за особину чи місце як за 20 кг багажу незалежно від наявності ручної поклажі.

Перевезення собак-супровідників, що супроводжують інвалідів-сліпих, не оплачується.

Маючи відповідні права пасажири, під час поздки на залізничному транспорті повинні повинні також не забкувати про свої обов’язки. Так, відповідно до норм чинного законодавства пасажир зобов’язаний здійснювати посадку в поїзд за наявності проїзного документа та документа, що підтверджує право на пільговий чи безплатний проїзд (для осіб, що мають таке право); дотримуватись Правил поведінки громадян на залізничному транспорті; займати місце у вагоні згідно з придбаним проїзним документом; на вимогу осіб, що здійснюють контроль, пред’являти документи, що підтверджують право на пільговий чи безплатний проїзд; сплатити перевізнику встановлену плату за перевезення багажу (вантажобагажу).

Отже, для того, щоб уникнути дискомфорту та порушень своїх прав під час подорожі їх, перш за все, необхідно знати, але й, в свою чергу, не забувати про обов’язки і тоді поїздка принесе лише позитивні емоції та спокійні нерви.

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою: м. Полтава, вул. Європейська (Фрунзе), 37/40. Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні.