Ви тут:
Полтавщина Прес-релізи Суспільство 

На Полтавщині допорогові закупівлі майже не здійснюються, – Інститут аналітики та адвокації

Переважна кількість державних замовників Полтавської області не проводять конкурентні допорогові торги, а укладають прямі договори. Хоча забезпечення конкуренції у допорогових закупівлях призведе до економії бюджетних коштів не меншої, ніж у відкритих торгах.

У Верховній Раді зареєстрований законопроект від Президента про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі». Зміни, зокрема, передбачають обов’язковість проведення замовниками спрощеної допорогової закупівлі від 50 тис. грн. Сьогодні в Законі порядок проведення допорогових закупівель чітко не регламентовано, тому більшість допорогових закупівель проводяться поза електронною системою Prozorro.

Запровадження запропонованих нововведень надасть можливість отримувати економію коштів та здійснювати дієвий контроль за допорогами. Аби з’ясувати готовність замовників до цих змін, вирішили проаналізувати нинішній рівень проведення допорогових закупівель Полтавської області.

Протягом 2017 року у Полтавській області лише 4,9% від загальної суми проведених допорогових закупівель припадає на конкурентні допороги – 1651. При цьому 95,1% за вартістю охоплюють неконкурентні допороги (звіти про укладені договори) – 31876.

У вибірку для аналізу допорогових закупівель включили 496 замовників, які підпорядковані 5-м головним органам Полтавської області, а саме: Полтавській ОДА, Полтавській обласній раді, Полтавській міській раді, Кременчуцькій міській раді, Миргородській міській раді. Кількість закупівель розрахували за кількістю лотів, а вартість – за сумою укладених договорів.

На запит Інституту аналітики та адвокації усі головні органи області повідомили, що не мають затверджених рішень щодо порядку проведення допорогових конкурентних закупівель. Також вони відмітили, що замовники, відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі», самостійно приймають рішення щодо проведення допорогових торгів з використанням електронної системи закупівель.

Полтавська ОДА – 312 замовників

За рік замовники, підпорядковані Полтавській ОДА, провели 9485 закупівель. Із них конкурентними були 508. Завдяки ним зекономили 3,54 млн грн. Найбільше допорогових торгів проведено у сферах охорони здоров’я та соціального захисту населення. Тому саме замовники цих сфер забезпечили найбільшу економію від загальної суми всіх замовників Полтавської ОДА.

Полтавська обласна рада – 3 замовника

Протягом 2017 року підпорядковані Полтавській обласній раді замовники провели 65 допорогових закупівель, з яких 49 неконкурентні та 16 конкурентні. Сумарна вартість закупівель склала 3,88 млн грн. Майже 82% загальної суми припало на звіти про укладені договори, решта – конкурентні торги, на яких вдалось зекономити близько 0,11 млн грн.

Полтавська міська рада – 48 замовників

За 2017 рік замовники Полтавської міської ради провели 2450 допорогових закупівель, з яких 2383 – неконкурентні, а 67 процедур – конкурентні. Замовники Полтавської міської ради прозвітувалися про укладені договори на 621,9 млн грн, а конкурентних допорогових торгів проведено всього на 3,9 млн грн.

Найбільше річній економії посприяли замовники, підпорядковані міському Управлінню охорони здоров`я. Вони провели 64 процедури допорогових торгів. Особливим є те, що переважна кількість конкурентних допорогів були нижче 50 тис. грн.

Хоча в Полтавській міській раді є замовники, які взагалі не проводили конкурентні допорогові торги. Лідерами за кількістю та вартістю проведених неконкурентних допорогових закупівель є Управління освіти та Управління ЖКГ. Ці замовники прозвітувалися лише про укладання прямих договорів – 961 та 738 відповідно.

Кременчуцька міська рада – 106 замовників

2051 закупівельна процедура проведена замовниками, підпорядкованими Кременчуцькій міській раді. 2032 договорів на загальну суму 151,6 млн грн укладено за неконкурентною процедурою. Інші 19 закупівель були конкурентними. Вартість укладених по ним договорів склала 2,1 млн грн. Загальна вартість проведених закупівель – 153,7 млн грн.

На відміну від Управління ЖКГ Полтавської міської ради, Управління ЖКГ Кременчуцької міської ради провело 6 процедур конкурентних допорогів.

Замовники Управління охорони здоров’я Кременчука провели всього 3 конкурентні закупівлі на 0,31 млн грн. Звітів про укладені прямі договори значно більше – 803, на суму 16,92 млн грн.

Інші замовники провели 744 закупівлі, з яких конкурентних усього 10, вартістю 0,47 млн грн. Економія при цьому склала 0,04 млн грн.

Миргородська міська рада – 28 замовників

Протягом 2017 року замовниками, що підпорядковані цьому органу, проведено 529 допорогових закупівель на суму 59,49 млн грн. Лідером за їх кількістю є відділ освіти Миргородської міської ради – 261 процедура. При цьому конкурентні допорогові торги відсутні.

У 2017 році замовники, підпорядковані Полтавській ОДА, уклали договори за результатами успішного проведення 365 допорогових торгів. Цього було достатньо для отримання економії у 3,54 млн грн. Замовники Полтавської міської ради успішно завершили 52 конкуренті закупівлі, і це забезпечило їм економію у розмірі 0,38 млн грн.

Замовники Кременчуцької міської ради та Полтавської обласної ради завершили однакову кількість конкурентних допорогів – 13 процедур. Хоча першим вдалося зекономити більше – 0,2 млн грн.

Не дивлячись на невелику кількість конкурентних торгів відносно загальної кількості допорогових процедур, обраним головним органам вдалося зекономити 4,23 млн грн. Найбільша частка від цієї суми прийшлася на замовників Полтавської ОДА, а найменша – замовники Полтавської обласної ради.

Конкурентні допорогові закупівлі не завжди завершуються успішно. У більшості випадків так трапляється через відсутність пропозицій. Інші є невдалими через помилки різного типу: дублювання закупівель, відхилення всіх учасників, зрідка відміна через брак фінансування.

Незважаючи на те, що відсоток проведення конкурентних допорогових закупівель замовниками на даний момент низький, завдяки цьому все ж відбувається економія. Розпорядники бюджетних коштів, які проводять їх ще до запровадження як обов’язкових, уже почали відпрацьовувати механізм їхнього успішного проведення. Тому з часом вони забезпечуватимуть більшу кількість проведення успішних конкурсних допорогів. Відтак зростатиме ефективність економії бюджетних коштів.

Прес-служба ГО «Інститут аналітики та адвокації»