Ви тут:
Освіта Полтавщина Суспільство 

Україна і Швеція: спільне і відмінне у шкільній освіті

У приміщенні ГО Педагогічного центру «Академія» відбулася зустріч з директором шведської школи Петером Бенгтссоном. Це педагог, що має досід управління приватним і державним навчальними закладами. Відвідує Полтаву з партнерським візитом і півтора тижні працював як запрошений вчитель у ПНВК «Паросток», викладав там англійську мову і проводив Європейські студії.

«Він знає систему «зсередини», за фахом — вчитель математики і англійської мови. Приїхав вивчати наш досвід, здобувати новий і поділитися власним. Ми запросили на зустріч передусім педагогічну громадськість міста. Адже ми всі очікуємо змін в освіті, будемо впроваджувати концепції Нової української школи, в основу якої значною мірою було взято досвід роботи скандинавських країн: Фінляндії, Швеції, Норвегії, їхні моделі вважають одними з найпрогресивніших і оптимальніших в плані освіти», – говорить голова ГО Педагогічний центр «Академія» Олена Ульяніч.

Гість розповів про шведську систему освіти та про власну школу, що в маленькому містечку неподалік Копенгагена. На слайдах продемонстрував, як організований освітній простір у школі. Зізнається, був здивований, коли побачив, що у нас всюди паркани. У Швеції навіть у приватному секторі огорож немає, і в цьому ментальна особливість, відкритість суспільства. Школа теж неогороджена і одноповерхова, щоб учні мали якнайлегший доступ до відкритого простору. Усередині все нагадує домашню обстановку: роздягальня — це вішачки на рівні зросту, парти, стенди – усе мобільне, зйомне, пересувне, нема фундаментальних конструкцій. В класі учні ходять роззутими, у шкарпетках. Всюди вентиляція, воду можна пити з будь-якого крану. Їжу у школі не готують, привозять із централізовних установ, їдальня за типом буфета — можна вибирати страви, мʼясні чи вегетаріанські, для алергіків є окремий стіл.

Держава не проводить олімпіад з предметів, як це звично у нас, бо це ментально неприпустимо — порівнювати дітей, адже кожен розвивається в міру свого потенціалу і можливостей. Олімпіади проводять приватні фірми, які обслуговують великі корпорації, щоб актуалізувати певний предмет, і заохотити майбутніх спеціалістів. Є й особливості у викладанні предметів. Скажімо, шведська мова вивчається дуже комплексно: це і граматика й орфографія, й історія мови, література тощо.